Týchto 5 stratégií vám pomôže vyrovnať sa s pocitom úzkosti na pracovisku – Omladnut.sk

Týchto 5 stratégií vám pomôže vyrovnať sa s pocitom úzkosti na pracovisku

žena zažíva v práci pocit úzkosti

Nečakaný pocit úzkosti so sebou prináša množstvo komplikácií. Hocičo, od rozhovoru s kolegom až po prezentáciu pred vedením firmy môže vyvolať stres, ktorý vás pohltí. Úzkosť ovplyvňuje schopnost sústrediť sa, zahmlieva úsudok a v podstate znemožňuje produktívnu prácu. Ako sa s tým vyrovnať na pracovisku?

Príbeh zo života

Katarína je šikovná mladá žena, ktorá ale väčšinu času od vysokej školy prežila so strachom z práce. Neustále ju trápil jej výkon, častokrát čelila väčšiemu tlaku, než dokázala sama uniesť a cítila sa bezmocná. Jej stavy úzkosti zašli tak ďaleko, že ovplyvňovali jej schopnosť sústrediť sa. Nestíhala termíny a bolo jasné, že potrebuje pomoc. Úzkosť negatívne ovplyvňovala jej život aj v súkromí, mávala nočné mory, bola neustále unavená.

Odborná pomoc jej pomohla prekonať to najhoršie, no okrem toho sa naučila niekoľko stratégií, ktoré vie aplikovať na pracovisku. Dokázala ich premeniť na súčasť jej každodenného pracovného života a vďaka nim sa vie vyrovnať s náhlym pocitom úzkosti. Ak sa obávate, že tiež trpíte pocitmi úzkosti, tieto stratégie vám pomôžu zvládať ich.

Upozornenie: Tento článok slúži na informovanie, v žiadnom prípade nenahrádza diagnostiku a správnu liečbu. Ak trpíte úzkosťami alebo inými duševnými problémami, vyhľadajte aj odbornú pomoc.

pocity v úzkosti v práci

1. Zistite, čo je váš spúšťač

Nazýva sa to aj kognitívna či poznávacia terapia a býva súčasťou skupinových sedení pre ľudí s úzkosťou či fóbiou. Jej základný princíp však viete aplikovať aj priamo na pracovisku. Cieľom je identifikovať spúšťače vášho strachu, paniky a úzkosti.

Odporúča sa viesť si denník svojich záchvatov, do ktorého si budete značiť, kedy, kde, ako a prečo u vás atak nastal. Vďaka tomu sa môžete naučiť očakávať a pochopiť, ako a prečo ataky vznikajú.

žena bojuje s pocitom úzkosti pomocou denníka
Zdroj: Hannah Olinger (Unsplash)

2. Terapeutické cvičenia

Niektorí ľudia sa dokážu zbaviť úzkosti len pomocou relaxačných techník, masáží, fyzických cvičení, jogy alebo len rýchlej chôdze. Pomôcť môže aj telefonát blízkej osobe alebo rýchly „šlofík“, v prípade, že to váš zamestnávateľ umožňuje.

Pokiaľ ide o relaxačné techniky, medzi najrozšírenejšie patrí autogénny tréning. Vybrať si môžete aj zo zoznamu voľne dostupných cvičení na webstránkach Ligy za duševné zdravie. Dôležité je sústrediť sa na prítomnosť a dlhodobo je veľkou pomocou, ak ovládate meditáciu a vedomú relaxáciu, či rozličné dychové cvičenia, ktoré pomôžu odbúrať stres, uzemniť sa a preniesť sa cez pocity úzkosti. Musíte však zistiť sama na sebe, čo pre vás funguje.

NÁŠ TIP: Dýchacie cvičenia, ktoré vám pomôžu zbaviť sa pocitu stresu do pár minút

Zdroj: Christiann Koepke (Unsplash)

3. Vytvorte si podmienky, v ktorých budete vedieť fungovať

Vaša rovnováha by mala byť súčasťou vášho to do listu. Aj malé zmeny môžu prispieť k vašej celkovej pohode, napríklad:

  • znížiť množstvo kofeínu
  • sedieť pri okne (zdroji denného svetla)
  • používať pri práci slúchadlá, ktoré blokujú vonkajší ruch

Síce neviete zmeniť každý aspekt vašej kancelárie, sú veci, ktoré ovplyvniť môžete. Okrem toho by ste svoj oddych mali prioritizovať a nastaviť si taký pracovný čas, ktorý budú rešpektovať aj kolegovia a váš nadriadený. Ideálne je po skončení mať nejakú zábavnú či pohybovú aktivitu, aby ste mohli úplne vypustiť myšlienky na prácu. Navyše, dostatočný spánok dokázateľne pomáha v dlhodobom boji s úzkosťou.

úzkosť
Zdroj: Nicole Honeywill (Unsplash)

4. Pýtajte si, čo potrebujete

Zvážte, aké možnosti máte priamo na pracovisku. Možno viete požiadať kolegov, aby vám zaslali otázky k vašej prezentácii predom. Alebo sa môžete dohodnúť so šéfom, aby vám večer zasielal len urgentné emaily – v prípade, že večer je jeho produktívny čas, odoslanie emailu môže jednoducho načasovať až na ráno.

Otvorený dialóg o vašich potrebách a o tom, ako si navzájom viete v práci vyjsť v ústrety, môže byť obrovskou pomocou pri zvládaní úzkosti či paniky. Kým budete rešpektovať aj práva a potreby vašich kolegov, je pravdepodobné, že sa dokážete dohodnúť a pomôcť si.

NÁŠ TIP: Aké benefity prinesie pravidelná meditácia

dýchacie cvičenia na úzkosť
Zdroj: Eli DeFaria (Unsplash)

5. Dávajte si maličké ciele

Malé a realistické ciele sú múdra voľba. O to viac, keď sa trápite s úzkosťou. Je skvelé, ak sa snažíte rozšíriť svoju komfortnú zónu, majte však na zreteli vlastné hranice.

Napríklad, ak je vašim cieľom rozšíriť svoju sieť kontaktov a otvoriť sa možnosti zmeniť kariérne smerovanie, váš cieľ by mohlo byť absolvovanie 1 networkingového eventu mesačne, nie jedného týždenne. Takéto realistické plánovanie vás povzbudí, pretože dokžáete tie ciele naplniť. Zároveň ale myslíte na vlastnú pohodu a nespúštate ďalšiu vlnu úzkosti.

Život s úzkosťou nie je jednoduchý. Nemusí však úplne zničiť vašu kariéru. Vedomé rozhodnutia, otvorené rozhovory a ochota investovať čas do seba vám pomôžu stáť pevne na dvoch nohách. A to aj v práci.

Zdroj: The Muse

Zdroj titulnej fotky: rawpixel.com (Pexels)