Poradíme vám, ako zaspať rýchlejšie a bez námahy – Omladnut.sk

Poradíme vám, ako zaspať rýchlejšie a bez námahy

Spánok má na náladu a výkon počas dňa oveľa väčší vplyv, než si to mnohí myslia. Pravdepodobne aj vám sa už stalo, že ste sa ráno obliekli, naraňajkovali, prišli do práce, prehodili pár slov s kolegami a zrazu ste sa cítili tak unavení, akoby bolo namiesto rána čas na odchod do postele. Prečo sa to deje? Vo väčšine prípadov dôvod je veľmi jednoduchý, napriek tomu ignorovaný: nedostatok spánku. Ani vy si nedokážete dopriať kvalitný nočný odpočinok kvôli neschopnosti rýchlo zaspať? Nezúfajte. Niekedy stačí zmeniť iba niekoľko maličkostí, napríklad tak, ako vám to poradíme v tomto článku.

Spánok nechajte na noc

Spánok nechajte na noc

Nespite cez deň. Samozrejme, len málokto si môže dovoliť cez deň ležať len tak. Ak je to aj váš prípad a niekedy by vám dobre padlo zdriemnuť si počas pracovnej prestávky, ale zároveň máte problém v noci zaspať, neľutujte to. Pri dennom spánku totižto nie je úplne jednoduché odhadnúť, koľko oddychu potrebujete a ako veľmi sa to prejaví na kvalite vášho nočného odpočinku. Radšej to vydržte do konca dňa a večer choďte spať o niečo skôr.

Teplotu majte pod kontrolou

Máte radi teplý kúpeľ? Tak si ho doprajte, tak 1 hodinu pred spaním. Tento príjemný rituál spomalí váš metabolizmus a pripraví vás na spánok. Mimochodom, teplá sprcha je sama o sebe veľmi uvoľňujúca. Ak si ju zaradíte do večernej rutiny, tak vaše telo bude vedieť, že čo po nej prichádza (spánok).

Regulujte aj teplotu miestnosti, v ktorej spíte. Príliš teplý aj príliš studený vzduch zhoršuje kvalitu spánku, navyše zvyšuje riziko nočného prebudenia. Ideálna teplota je 15-23 stupňov, podľa toho, ako vám býva zima. Vyššie by ste ale určite nemali ísť.

Uvoľnite svaly

Uvoľnenie svalov cez relaxáciu je jednoduchý, ale účinný spôsob, ako dosiahnuť pokojný stav, ktorý je predsieňou ničím nerušeného nočného odpočinku. Robí sa to skutočne jednoducho: ľahnite si na chrbát, dýchajte pomaly a zhlboka. Potom začnite zapájať svoje svaly: pri nádychu ich napnite, zadržte dych na niekoľko sekúnd, následne vydýchnite a uvoľnite telo. Prejdite postupne každú svalovú skupinu, aj keď je veľmi pravdepodobné, že počas tohto „cvičenia“ zaspíte. Pôsobí totižto mimoriadne uvoľňujúco.

Používajte esenciálne oleje

Niektoré vône vám pomôžu naladiť sa na spánok. Esenciálne oleje sú výborným riešením na uvoľnenie napätia. Do vaporizéra nakvapkajte levanduľový, vôňovcový (citrónová tráva), citrónový alebo pomarančový esenciálny olej, určite vám to pomôže rýchlejšie zaspať.

Podporte spánkový rytmus melatonínom

Melatonín je hormón, ktorý sa produkuje v epyfýze a je zodpovedný za cyklus spánku a bdenia tela (inými slovami, cirkadiánny rytmus). Tvorí sa v noci, vplyvom tmy. Svetlo znižuje a oslabuje produkciu melatonínu v tele. Podľa internetového portálu Bezhladovania.sk však má aj iné zdravotné benefity, akým je napríklad podpora imunity alebo spomalenie procesu starnutia.

Ľahnite si do dobrej postele

Nie je jedno, do akej postele chodievate spať. V prvom rade by mala byť čistá. Znie to možno úplne banálne, no pod čistotou nemyslíme iba pravidelnú výmenu obliečok. Starajte sa aj o matrac, pretože prach a škodlivé mikroorganizmy môžu váš spánok v noci niekoľkokrát prerušiť.


Okrem toho, vaša posteľ by mala byť stabilné útočisko, a to nielen v prenesenom slova zmysle. Správne podopieranie chrbtice je podstatné nielen z ergonomického hľadiska. Vplýva na váš spánok aj krátkodobo, pretože ak sa vaše telo necíti komfortne, je logické, že sa ťažšie upokojí. Pružinové matrace, napríklad, sú pri ťažšom zaspávaní pre mnohých dobrým riešením. Chrbticu udržujú v optimálnej polohe, no podľa odborníkov e-matrac.sk ich ďalšou výhodou je dobrá vetrateľnosť so schopnosťou správnej cirkulácie vzduchu.

Zdroj fotiek: Freepik.com

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.