Ako na kolísavý krvný tlak – Omladnut.sk

Ako na kolísavý krvný tlak

ako na kolisavy krvny tlak

Optimálna hodnota krvného tlaku u dospelého človeka je okolo 120/80 mmHg. Až vyše 40% ľudí však podľa odborníkov chodí po svete s hypertenziou, menšia časť trpí zas prinízkym tlakom. Keďže tlak nebolí, mnohí o tom ani nevedia. Kedy ste si ho naposledy merali vy?

Vysoký je tichý zabijak, nízky znepríjemňuje život

O vysokom krvnom tlaku hovoríme pri hodnotách nad 140/90 mmHg. Tlak sa vám pritom môže vyšplhať do nebezpečných výšok bez toho, aby ste o tom vôbec vedeli. Kým však vy nepociťujete žiadne príznaky, riziko infarktu alebo zlyhania srdca sa vám až strojnásobuje. Hypertenzia v porovnaní s normálnym tlakom krvi predstavuje aj 7-krát vyššie riziko mozgovej porážky a 6-násobne vyššie nebezpečenstvo vzniku krvných zrazenín. Ako nízky krvný tlak sa naopak označujú hodnoty pod 100/60 mmHg. Prinízky tlak nie je síce tak bezprostredne nebezpečný ako privysoký, môže vám však otravovať život nepríjemnými symptómami – únava, slabosť, nesústredenosť, závrate či bolesti hlavy. Presnú príčinu vysokého alebo nízkeho tlaku sa podarí odhaliť len málokedy. V súčasnosti prevláda názor, že krvný tlak je asi z 50 % daný geneticky, druhú polovicu ovplyvňuje váš životný štýl.

Bojovníci s hypertenziou

Vysoký krvný tlak neradno brať na ľahkú váhu:

  • Ako prvé sa, samozrejme, musíte úplne vzdať alkoholu a cigariet.
  • Ďalšou obeťou by mala byť silná káva, ktorá tiež tlak zvyšuje.
  • Dostať tlak pod kontrolu sa najlepšie podarí zdravou životosprávou – odstráňte z jedálnička prebytok mastných jedál a nahraďte ich rybami, cereáliami, či ovocím a zeleninou.
  • Vyvarujte sa obezity a doprajte si dostatok pohybu. Pravidelná prechádzka v prírode vám navyše pomôže odbúrať stres, ktorý je pri hypertenzii jedným z nebezpečných činiteľov.
  • Vysoký tlak vám môže upraviť aj obmedzenie príjmu sodíku v podobe neslanej diéty.
  • Dodržiavajte pitný režim a ak pijete minerálky, tiež si vyberte radšej také, ktoré majú čo najnižší obsah sodíka. Ideálne sú napríklad dojčenské vody.

Ako na nízky tlak

Nízky tlak, pokiaľ nie je sprievodným javom iného vážnejšieho ochorenia, nepredstavuje výrazné kardiovaskulárne riziko a preto sa obvykle ani nerieši užívaním liekov. Na zdvihnutie tlaku však môžete vyskúšať slabšiu kávu alebo, ešte lepšie, čierny čaj. Pre ich dehydratačné účinky ale zároveň nesmiete zabúdať ani na iné tekutiny. Pomôcť si môžete aj receptom na rozmarínové víno. Nechajte v litri bieleho týždeň lúhovať lístky rozmarínu a užívajte v prípade potreby po polievkovej lyžici. Zvýši vám tlak a pomôže podporiť srdce. Práve ono musíte posilniť, aby pracovitejšie pumpovalo krv do celého tela. Preto pravidelne športujte a dodajte mu B vitamíny, horčík, vápnik a koenzým Q10. Ak trpíte na nízky tlak, neodporúča sa kúpanie v horúcej vode, dlhé státie a prudké vstávanie. Predtým než ráno vyjdete z postele, si napríklad nachvíľu vyložte nohy nad úroveň hlavy.