„Clean eating“: Základné pravidlá ako začať s čistým stravovaním – Omladnut.sk

„Clean eating“: Základné pravidlá ako začať s čistým stravovaním

clean eating a jeho zásady

Hovorí vám niečo pojem clean eating? Spôsob stravovania blízky prírode sa stal medzičasom veľmi obľúbeným a my vám prezradíme niekoľko zásad, v ktorých clean eating spočíva.

Čo znamená clean eating?

Clean eating, v doslovnom preklade čisté stravovanie nemá s čistotou ako takou veľa spoločného. Čisté stravovanie si v posledných rokoch obľúbili predovšetkým zástancovia zdravého životného štýlu, lebo ako už iste tušíte, ide o príjem potravy telu prospešnej. Ale ako nato?

Clean eating je spôsob stravovania, ktorého hlavnou myšlienkou je konzumácia potravín, ktoré sú čo najbližšie k ich prirodzenému stavu. Namiesto sledovania množstva kalórií, tukov, bielkovín a podobne tak clean eating uprednostňuje výber takej stravy, ktorá je minimálne spracovaná a zároveň telu poskytuje maximálne výživné hodnoty.

Čisté stravovania má však okrem toho, ešte jednu pridanú a veľmi podstatnú hodnotu. Jeho zástancovia dbajú na konzumáciu takých potravín, ktoré boli vyprodukované bez negatívneho dopadu na životné prostredie a zdravie zvierat.

Viac zeleniny a ovocia

Prvým, najjednoduchším spôsobom ako si osvojiť spôsob čistého stravovania je do jedálnička zaradiť väčšie množstvo čerstvej zeleniny a ovocia. Ovocia a zelenina kúpené od lokálnych predajcov či v ideálnom prípade odtrhnuté priamo zo záhradky sú ideálne pretože ich môžete konzumovať priamo, bez akejkoľvek úpravy či spracovania. Ovocie a zelenina sú plné živín telu prospešných akými sú vláknina, vitamíny a antioxidanty, ktoré pomáhajú bojovať proti zápalu a chrániť bunky pred poškodením.

Redukcia spracovaných potravín

Ak sa chystáte osvojiť si čisté stravovanie, mali by ste postupne čo najviac obmedziť príjem spracovaných potravín, práve tie k nemu totiž predstavujú úplný protipól. Väčšina spracovaných potravín prešla počas ich výroby výraznou stratou zdravých živín a namiesto toho sú do nich umelo pridané mnohé chemické látky, cukry a nezdravé prísady. Výskumy navyše ukazujú, že spracované potraviny majú vplyv i na príbytok váhy a zvýšené riziko vzniku srdcových ochorení.

Etikety prezradia veľa

Hoci je základom čistého stravovania konzumácia prevažne čerstvých produktov, nájdu sa aj balené potraviny, ktoré sú v poriadku, ako napríklad balené orechy, zelenina alebo mäso. V obchode si však vždy pozorne prečítajte etiketu. Jedno jednoduché pravidlo hovorí, že by mal byť počet prídavných látok čo najkratší a do etikety by ste sa nemali začítať ako do rozprávkovej knihy. V preklade to znamená, čim menej riadkov zloženia, tým lepšie. Vyhnite sa produktom, ktoré majú veľké množstvo konzervačných látok, pridaných tukov, či nezdravých tukov ako napríklad pražené orechy.

Stop rafinovaným cukrom

Rafinované sacharidy sú pre zdravie nebezpečné najmä z dôvodu, že má človek tendenciu skonzumovať ich vo veľkom množstve bez toho aby telu dodali akúkoľvek nutričnú hodnotu. Výskumy spájajú konzumáciu rafinovaných cukrov s obezitou, cukrovkou a poruchami pečene. Najčastejšie sa takéto sacharidy nachádzajú v bielom pečive, cestovinách a rôznych sušienkach, vyhýbajte sa im preto oblúkom a vymeňte ich radšej za zdravšiu, celozrnnú variantu.

celozrnné výrobky namiesto bieleho pečiva

S rastlinným olejom opatrne

Kritéria čistého stravovanie nespĺňajú ani rastlinné oleje, ktoré sa vyrábajú extrakciou oleja zo semien a zeleniny pomocou chemických látok, vďaka ktorým sa z nich stávajú vysoko spracované potraviny. Do jedálnička je však dôležité zaradiť zdravé tuky a preto vystriedajte umelé margaríny a rastlinné oleje  za zdravšie varianty ako napríklad panenský kokosový olej alebo olivový olej.

Detox od cukru

Ak túžite po krajšej postave, zdravšom tele alebo chcete vyskúšať spôsob čistého stravovanie len tak, zo zvedavosti, zo svojho jedálnička budete musieť takmer úplne vypustiť cukor. O cukre a jeho negatívnych účinkoch na ľudský organizmus sme v minulosti písali aj na našom webe. Vzdať sa ho síce nie je jednoduché, no na svojom tele spozorujete veľké zmeny k lepšiemu.

NÁŠ TIP: Účinné tipy ako sa zbaviť závislosti od cukru

 

Obmedzenie konzumácie alkoholu

Pri dodržiavaní čistého stravovacieho spôsobu by mal byť príjem alkoholu minimalizovaný, ba až úplne vylúčený. Častá konzumácia alkoholu podporuje zápal a môže tiež prispieť k mnohým zdravotným problémom, ako je ochorenie pečene, poruchy trávenia a nadmerný brušný tuk. Hoci sú povestné dve deci vínka zdravé, okrem antioxidantov vo víne, neposkytuje alkohol žiadne živiny.

Voda ako liek

Najlepší a telu najprirodzenejší nápoj je čistá voda, ktorej príjem by ste mali prevýšiť nad všetky umelé sladené nápoje, džúsy či alkohol. Ide jednoducho o nápoj, ktorý filozofiu čistého stravovania dokonale vystihuje. Voda je pre vaše telo zdravá, podieľa sa na správnom fungovaní organizmu a ak sladené nápoje úplne vyradíte, je vysoko pravdepodobné, že sa to podpíše i na vašej váhe.

pravidelný príjem vody

Prirodzený chov zvierat

Okrem čerstvých nespracovaných potravín, zahŕňa čisté stravovanie i príjem potravín, ktoré pochádzajú zo správne chovaných zvierat. Nie je tajomstvom, že na preplnených farmách nemajú zvieratá ideálne podmienky pre svoj život. Okrem antibiotík, ktoré sú zvieratám podávané, nie sú výnimkou ani injekčne podávané rastové hormóny ako estrogén a testosterón. Tým, že si vyberiete nákup mäsa vypestovaného na malých farmách, ktoré humánne ošetrujú zvieratá, živia ich prirodzenou výživou a nepoužívajú antibiotiká ani rastové hormóny, môžete pomôcť podporiť zdravie zvierat a planéty, rovnako ako vaše vlastné.

Fenomén čistého stravovania predstavuje životný štýl, ktorý vás postupne naučí oceniť chute prírody, tak ako ich poznali už naši predkovia. Okrem svojho zdravia, tak zároveň podporíte i zdravý chov zvierat a lepší stav planéty, čo za zváženie to vyskúšať určite stojí.