Ktoré vitamíny potrebuje vaša krása? – Omladnut.sk

Ktoré vitamíny potrebuje vaša krása?

vitaminygerdzimnyupr

Pigmentové škvrny odstráni vitamín D, kruhy pod očami vitamín K, sivý nádych poukazuje na nedostatok vitamínu C, suchej pokožke pravdepodobne chýba vitamín B2 a akné vylieči zinok…Vedeli ste že pre vašu krásu sú najdôležitejšie vitamíny, ktoré dostáva zvnútra? „Skutočný stav našej pokožky závisí nielen od veku. Dôležité sú faktory medzi ktoré patrí životné prostredie a životný štýl, stres, stravovanie a každodenná starostlivosť. Najvyšší podiel vitamínov, minerálov a ostatných prospešných látok pokožka získava práve zvnútra, “ vysvetľuje beauty konzultantka Element Cosmetics studia, Danka Masláková.

Ani ten najlepší kozmetický prípravok nerozjasní jej povrch a nevyhladí vrásky v prípade, že má deficit vitamínových častíc. Medzi základné „pleťové“ vitamíny patrí vitamín A alebo betakarotén, vitamín E, vitamín B2, teda riboflavín, vitamín B3 zvaný niacín alebo tiež vitamín PP a vitamín  C či B5 nazývaný aj kyselina panthotenová. Svoju úlohu však zohráva aj zinok, kolagén a koenzým Q10.

 

Vitamín A Tento vitamín v prvom rade udržuje pleť zdravú, jeho nedostatok totiž zvyšuje riziko vzniku rakoviny kože. „Vitamín A obnovuje tkanivo a spevňuje pokožku. Ak ho máte dostatok, môže dokonca pomôcť vyhladiť vrásky. V prípade, že vás skôr trápi akné, stavte na Á-čko – reguluje totiž aj tvorbu mazu a pomáha akné predchádzať“ menuje beauty konzultantka. Hľadať môžete tento vitamín okrem kvalitnej kozmetiky aj v mrkve, paprike, mlieku, vaječných žĺtkoch, špenáte i brokolici. Tento vitamín pôsobí aj ako peeling a odstraňuje odumreté bunky, no pozor! Ak je súčasťou kozmetických produktov, treba ho čo najviac chrániť pred svetlom i vzduchom.

BETAKAROTÉN – „Je schopný najvýraznejšie chrániť pokožku pred voľnými radikálmi, ktoré vznikajú vplyvom ultrafialového žiarenia“ vysvetľuje Masláková.  Patrí do skupiny karotenoidov a jeho zvláštnosťou je, že sa dokáže premeniť na vitamín A. Príjem betakaroténu pleti, navyše, dodáva pekné sfarbenie a uchováva zlatistý odtieň na dlhší čas. Nájdete ho vo všetkých druhoch žltého a oranžového ovocia a zeleniny a tiež v svetlozelenolistých plodoch. Najlepším zdrojom sú sušené marhule a mrkva.

Vitamín B2 – RIBOFLAVÍN Nedostatok vitamínu B2 sa prejavuje dehydratáciou pleti a nižšou kvalitou nechtov či vlasov. Táto bežná zložka mlieka, orechov, vajíčok, sóje a strukovín či piva však dodáva pleti i jas a bojuje proti akné. Ak vám praskajú kútiky pier, je to jasný signál, že vášmu telu chýba riboflavín. Doplniť ho expresne môžete aj vo forme výživových doplnkoch s obsahom biotínu, ktorý je určený predovšetkým pre tých, ktorý majú problémy s pokožkou či rednutím vlasov.

Vitamín B3 – NIACÍN Ak nie je súčasťou jedálnička táto zložka, ohrozujú pokožku kožné zápaly či ekzémy. V prípade, že hydinové mäso, strukoviny a pečienka nepatria medzi vaše obľúbené jedlá, doplňte jeho príjem prostredníctvom multivitamínov.

Vitamín B5 – KYSELINA PANTOTÉNOVÁ Ak máte stresujúce zamestnanie, začnite sa kamarátiť s vitamínom B5, ktorý jeho negatívne účinky na krásu odstraňuje. Kyselina pantoténová, navyše, pomáha preliečiť podráždenú pokožku a kožné infekcie. Doplniť ju môžete v mlieku i vajíčkach.

Vitamín C – KYSELINA ASKORBOVÁ „Známy bojovník za imunitu, urýchľuje aj látkovú výmenu pokožky, takže pomáha pri hojení raniek a eliminuje výskyt hnedých škvŕn na koži. Dopriať by si ho mali najmä fajčiarky. Ide o najdôležitejší vitamín pri regenerácii kože a ochrane pred škodlivými účinkami slnečného žiarenia či nikotínu“ radí odborníčka. Klasickým zdrojom tohto vitamínu je kyslá kapusta,brokolica, citrusy a kiwi, takže ak ich skonzumujete dostatok, ochráni „céčko“ vašu pleť pred voľnými radikálmi či akné. Vitamín C však aj viaže kolagén, takže spevňuje pokožku a na prvý pohľad ozdravuje jej povrch. Posledným výskumom vedci dokázali, že kozmetické výrobky  s obsahom vitamínu C, pomôžu  pleti uchovať si pružnosť a vitalitu.

Vitamín D Zima sa na našej pleti prejavuje najmä nedostatkom tohto vitamínu, ktorý patrí medzi dôležité antioxidanty. Nedostatok slnka a nižšia konzumácia rýb totiž k jeho nedostatku ešte prispievajú. Ešte viac vitamínu D si doprajte v prípade, ak trpíte nadváhou, pretože má tendenciu sa ukladať vo väčších zásobách tuku. Táto zložka hrá potom veľkú rolu aj pri pigmentácii pokožky, ale aj mentálnych schopnostiach.

Vitamín E – TOKOFEROL Vedeli ste, že je prezývaný aj ako vitamín krásy? „Éčko“ chráni pokožku pred voľnými  radikálmi podobne ako vitamín C, takže vám pomáha omladnúť. Tieto bioaktívne látky obnovujú bunky zvnútra a chránia ich pred stratou vlhkosti, preto ich nájdete aj v krémoch s ochranným faktorom. Majú totiž schopnosť spomaliť starnutie buniek i tkanív. Z prírodných zdrojov vitamínu E môžete využiť chutný karfiol, špenát, paradajky, slnečnicové semiačka či mrkvu a brokolicu. Najviac ho nájdete v olivovom a slnečnicovom oleji. Kúpiť ho však dostanete aj v lekárni. „Ak chcete pleti expresne dopomôcť ku kráse, prepichnite jednu tobolku vitamínu E a naneste jej obsah na pleť tesne pred spaním. Rovnaký recept používajú Francúzsky aj pre zdravie nechtov“ dodáva Danka Masláková z Element Cosmetics studia.

Vitamín K Dermatológovia zistili, že práve vitamín K je zodpovedný za „vymazanie“ tmavých kruhov a opuchov pod očami. Práve tento vitamín totiž stimuluje krvný tok do týchto oblastí. Svoju dennú dávku tejto účinnej zložky nájdete napríklad v syroch, kravskom mlieku a fermentovaných potravinách.

Zinok
Zinok je vitamínom kože, vlasov i nechtov. Nedostatok zinku teda môže mať za následok ich celkové oslabenie. Zvýšiť jeho príjem treba najmä pri problémoch s akné. V spojení s vitamínom C pôsobí dokonale  ako výživový a imunitný doplnok nielen na oslabený organizmus, ale aj pokožku po zime. Nájdete  ho v orieškoch, hydinovom mäse, ale aj v zelenine.

Kolagén
Kolagénové či elastínové vlákna vytvárajú na povrchu pokožky pevnú sieť, ktorá slúži na zabezpečenie pevnosti. Spomedzi všetkých bielkovín má kolegén v tele  až štvrtinový podiel a tvorí trištvrte tkaniva pokožky. Po 25.roku života však jeho objem v nej každoročne klesá až o 1,5%. Prírodnú látku, ktorá pomáha udržiavať pokožku mladú a pevnú je preto potrebné dopĺňať v podobe kozmetiky či kolagénových kapsúl. Pleťová bunka sa okamžite po dodaní kolagénu naplní tekutinou, čo sa prejaví vyhladením a vzpružením pokožky. Ide teda o okamžité zásobenie pleti vodou a zmiernenie škôd spôsobených dehydratáciou. Jedna jeho molekula dokáže na seba naviazať také množstvo vody, ktoré zodpovedá 300- násobku jej hmotnosti. Jeho tvorbu podnecuje práve vitamín A.

Koenzým Q10
Koenzým Q10 sa nachádza v každej bunke ľudského tela a patrí medzi dôležité antioxidanty. Ide o prírodnú látku, ktorá dokáže chrániť bunky a dodávať im energiu. Pomáha však aj pri hojení rán, znižovaní nadváhy a depresiách.

Náš tip

SKINMEDICAL ANTIOXIDAČNÝ GÉL S VITAMÍNOM C A BETAKAROTÉNOM, Skinmedical, www.skinmedical.sk, 30 ml, predaj v lekárni, 34,32€

Gél s komplexom proti voľným radikálom obsahuje vysoké koncentrácie vitamínu C betakaroténu vďaka čomu obnovuje štruktúru kožných buniek, vyhladzuje jemné mimické linky a vypĺňa vrásky. Prípravok neobsahuje oleje, preto je vhodný pre všetky typy pokožky. Vysoký obsah zinku, mangánu, sójových extraktov, ryžových otrúb a oligoelementov s antioxidačnými vlastnosťami pomáha chrániť pokožku pred negatívnymi účinkami stresu a životného prostredia.  Pleť zostáva po použití emulzie jemná, zdravá, hydratovaná a omladená.

 

Foto: flickr.com/gerdzimny  a archiv