Premýšľali ste niekedy, prečo ľudia kupujú konkrétne veci, ktoré nie sú predmetom ich dennej spotreby a obživy? Myslíte si, že psychológia zohráva dôležitú úlohu v správaní spotrebiteľov?
V tomto článku sa budeme zaoberať tým, ako im lepšie porozumieť v rôznych fázach ich života a ukázať, aký druh reklamy potrebujete pre veľký záujem budúcich zákazníkov.
Po prvé, poďme si v skratke zvážiť psychologické fázy života, známe ako rebríček potrieb od A. Maslowa. Podľa jeho vytvorenej hierarchie sú všetky potreby ľudí rozdelené do piatich základných typov a závisia od jednotlivých etáp života. Len dobrá reklamná agentúra vie, že ich poznanie je základom pre úspech v plánovaní účinnej reklamnej stratégie a niekedy je dobré si ich osviežiť.
Hierarchia, ktorá vám to ujasní
Prvá etapa: fyziologické potreby, sú hlavnými zložkami života. Patria sem nákupy potravín, vody, zaobstaranie prístrešia, vzduchu a nerušeného spánku.
Druhou etapou je potreba bezpečia. Tento pocit ovplyvňuje viac faktorov, financie, domov, priatelia a rodina.
Treťou etapou je potreba lásky a príslušnosti k skupine, čo sú medziľudské vzťahy s priateľmi a rodinou.
Štvrtou etapou je potreba rešpektovania, moci a kontroly. Človek sa musí cítiť cenný a musí byť uznaný v danej spoločnosti.
Piata etapa predstavuje potrebu implementácie. V tejto fáze sa človek domnieva, že už dosiahol všetko, čo mohol. Preto rozvíja viac svoje osobné schopnosti a často sa začína angažovať kreatívne.
Ako to funguje v praxi?
Presuňme túto hierarchiu potrieb na reklamné technológie a spotrebiteľské návyky do nakupovania. Ak chcete dostať z vášho počítača vhodnú reakciu, musíte ho vedieť ovládať a poznať všetky dôležité funkcie dokonalého systému Windows. Ak chcete získať priazeň zákazníkov, mali by ste im vedieť ponúknuť výhody, ktoré prinášajú ten najlepší úžitok. Na základe poznania ich základných potrieb to bude jednoduchšie.
Samozrejme, že poradie ich uspokojenia je na seba závislé. Záleží to ale aj do pohlavia a veku spotrebiteľov. Prvé tri etapy sú ale základné a rovnaké pre všetkých, bez nich sa ďalej pohnúť nemôžeme. V tejto fáze je pre podnik dôležité vedieť pracovať s cenou a kvalitou. Veľa možností tu ale nie je, pretože konkurencia je dnes vysoká a vďaka výhodnejším podmienkam k nej vaši zákazníci prejdú veľmi rýchlo.
V ostatných dvoch sa spotrebiteľ bude rozhodovať podľa kvality a vlastností produktov alebo služieb. Preto sa odporúča, aby ste tieto veci zahrnuli aj do svojej marketingovej stratégie a len naozaj spoľahlivá reklamná agentúra vám s tým dokáže pomôcť a postaviť takváš podnik na nohy.