Angažovaní zamestnanci sú snom každého dobrého zamestnávateľa. Takíto ľudia budú pracovať nad rámec svojich povinností, chcú sa neustále zlepšovať a prinášajú do firmy viac svojho potenciálu a schopností. Zvýšiť angažovanosť zamestnancov však nie je jednoduché. To, čo potrebujú, je autentické uznanie.
5 jazykov uznania: Rozličný spôsob prejavov pre rozličných zamestnancov
Vedeli ste, že koncept 5 jazykov lásky je aplikovateľný aj na pracovisko? Veľmi jednoducho sa tak dá vysvetliť, akými rôznymi spôsobmi ľudia prejavujú – ale aj prijímajú – uznanie na pracovisku.
Každého motivuje čosi iné. Niektorých tešia pochvaly, iní však potrebujú tráviť s ľuďmi čas na to, aby sa cítili uznávaní. Niekoho povzbudí do práce šálka kávy, ktorou prekvapíte počas obednej pauzy, no sú ľudia, ktorých angažovanosť rastie, keď vidia, že sa na svoj tím môžu spoľahnúť a v prípade, že nezvládajú všetko, sa vždy nájde niekto, kto pomôže, zaskočí alebo vysvetlí.
Koncept 5 jazykov uznania na pracovisku (The 5 Languages of Appreciation in the Workplace) pomôže identifikovať primárny a sekundárny jazyk uznania u zamestnancov. Tiež poukáže na ten, ktorý je najmenej dôležitý z hľadiska angažovanosti. Správa z MBA Inventory (Motivating by Appreciation Inventory) hovorí o dvoch najbežnejších jazykoch uznania. Prekvapivo medzi najmenej žiadaný prejav uznania patria hmotné dary – ktoré paradoxne využívajú zamestnanci najčastejšie! Nakoľko sú však tieto informácie relevantné?
Vyše 100 000 zamestnancov vyplnilo online test, ktorý im pomôže určiť, akým spôsobom ich môže zamestnávateľ motivovať k angažovanosti, a naopak, čo na nich „zaberá“ najmenej. Čísla hovoria sami za seba: menej než 10 % ľudí považuje hmotné dary za motivačný faktor, ktorý by zvyšoval ich angažovanosť. Avšak takmer polovica (vyše 45 %) si zvolilo slová uznania, čiže verbálny prejav a motivovanie. Čo to znamená pre zamestnávateľov?
Slovami môžete najefektívnejšie zvýšiť angažovanosť zamestnancov
Angažovaní zamestnanci prinášajú nové nápady, hľadajú riešenia s chuťou a entuziazmom. Navyše prispievajú k lepšej zákazníckej skúsenosti a lepšia zákaznícka skúsenosť produkuje lojálnejších zákazníkov a zvyšuje tak obrat spoločnosti. Výsledky sú jasné: 45 % respondentov prijíma uznanie cez slová.
Prečo práve verbálne prejavy motivujú zamestnancov najviac? Dôvodov je viacero. Jedným z nich je sila zvyku – pochvaly sa na pracovisku odjakživa prejavujú aj ústne. Je to klasické, nenáročné, a človeka to poteší. Bez ohľadu na to, či to urobíte verejne alebo nie. Prejav uznania, pochvala za dobre odvedenú prácu alebo skvelý nápad zamestnancov inšpiruje k ďalšej práci a najmä majú pocit, že ich práca sa naozaj cení.
Navyše, komunikovať pochvalu jasne a efektívne sa dá naučiť.
Najmenší vplyv na angažovanosť majú hmotné dary – hoci ich zamestnanci neodmietnu, považujú ich za povrchné
Zatiaľ čo podľa údajov MBA Inventory menej než 10 % respondentov považuje hmotné dary za prejav uznania, viac ako 70 % označilo dary za najmenej želaný spôsob motivovania. S týmito údajmi musíme narábať opatrne: zamestnanci netvrdia, že nechcú žiadne vecné dary (napríklad darčekové poukazy, zájazdy alebo iné benefity) za dobre vykonanú prácu. Určite darčeky neodmietnu!
Získané údaje poukazujú na to, že medzi hmotnými darmi a verbálnym prejavom uznania zamestnanci málokedy považujú dary za potrebé pre zvýšenie ich angažovanosti.
Niektorí zamestnanci dokonca priznali, že síce dostávajú mnoho darov, málokedy počujú pochvalu na pracovisku. Nikto sa pri nich nezastaví a neopýta sa ich, ako sa majú alebo či nepotrebujú s niečím pomôcť. Taký čas sa dary zdajú byť povrchné, a nespĺňajú účel zvýšiť angažovanosť zamestnancov.
Výsledky výskumu sú jasným znakom toho, že ak vo vašej firme venujete veľkú časť rozpočtu na prejav vďaky a pochvalu cez vecné dary, pravdepodobne sa vám tým nepodarí zvýšiť angažovanosť zamestnancov. Vyskúšajte miesto toho verbálne prejavy, prizastavte sa z času na čas pri ich stoloch a porozprávajte sa. Prejavíte im tak uznanie jazykom, ktorému rozumejú.
Podnikáte? Prečítajte si, s čím všetkým sa v dnešných časoch stretne žena-podnikateľka.