Čas na regeneráciu pečene? Tieto príznaky vám prezradia, že nie je v poriadku – Omladnut.sk

Čas na regeneráciu pečene? Tieto príznaky vám prezradia, že nie je v poriadku

Pečeň je orgánom, ktorý má pre ľudské telo hneď niekoľko životne dôležitých funkcií. Okrem toho, že pomáha detoxikovať organizmus, produkuje žlč potrebnú na trávenie tukov a vstrebávanie vitamínov a taktiež ukladá v tele energiu vo forme glykogénu. Niektoré látky, resp. nezdravé spôsoby života, však môžu negatívne ovplyvniť jej funkciu. V počiatočných štádiách je ale možné prípadné poškodenia eliminovať a zvrátiť.

V nasledujúcich riadkoch poukážeme na príznaky, ktoré vám prezradia, že s vašou pečeňou nie je niečo v poriadku. Okrem toho, zameriame sa aj na možnosti a spôsoby, ktoré vám pomôžu s regeneráciou pečene.

Toto sú možné príznaky poškodenia pečene

Hlavným a zároveň najnebezpečnejším faktorom, ktorý môže viesť k poškodeniu pečene, je nadmerná konzumácia alkoholu. Pokiaľ si čas od času doprajete pohár vínka, prípadne aj niečo tvrdšie, enzýmy v správne fungujúcej pečeni sa postarajú o efektívne odbúranie alkoholu. Avšak, spomínaná nadmerná konzumácia alkoholu môže viesť k poškodeniu pečeňových buniek, zápalom pečene a aj hromadeniu tuku v pečeni.

Odhliadnuc od alkoholu ale môžu negatívne vplývať na pečeň aj rôzne infekcie, niektoré typy liekov, vystavenia sa priemyselným chemikáliám či určité autoimunitné a zdravotné stavy. A aj keď počiatočné štádiá poškodenia pečene nemusia mať žiadne príznaky, tie úplne prvotné môžu zahŕňať: (1)

  • bolesť alebo opuch v pravej hornej časti brucha
  • strata chuti do jedla
  • nevysvetliteľné chudnutie alebo priberanie
  • únava
  • nevoľnosť alebo zvracanie

Zo zdravotného hľadiska je mimoriadne dôležité vedieť rozpoznať aj ďalšie možné príznaky poškodenej pečene. V tom prípade môžete totižto následne po konzultácii s vaším lekárom využiť určité tipy na jej regeneráciu.

Tipy na regeneráciu pečene

Našťastie, poznáme hneď niekoľko spôsobov, ktorými si môžete prinavrátiť zdravie vašej pečene. Zatiaľ čo niektoré z nich sú preventívne, iné majú za úlohu priamu nápravu, resp. regeneráciu, pečene.

Obmedzte konzumáciu alkoholu

Začíname hneď tým faktorom, ktorý je v súvislosti s poškodeniami pečene všeobecne označovaný za vôbec najrizikovejší – alkoholom. Koniec koncov, potvrdzujú to aj rôzne relevantné štúdie. (2) V rámci regenerácie pečene vám dozaista pomôže obmedzenie alkoholu, resp. jeho úplné vylúčenie z vášho „jedálnička“.

Ak by ste však náhodou alkohol nevyradili úplne, pokúste sa ho konzumovať s mierou. A to je? Vo svojej podstate je to u každého individuálne. Jeden pohárik denne by vám síce uškodiť nemusel, no pre 100-percentnú istotu vám to odporúčame radšej prekonzultovať s vaším lekárom.

Zamerajte sa na zdravú stravu

Ďalším efektívnym spôsobom, ako môžete zvýšiť zdravie vašej pečene a pritom podporiť jej regeneráciu, je zameranie sa na zdravú stravu. V rámci nej môžete dodržiavať napríklad tieto pravidlá:

  • prijímajte dostatočné množstvo vlákniny z celozrnných potravín, zeleniny a ovocia
  • v rámci bielkovinových potravín uprednostňujte tie chudšie – napríklad morské plody, hydinu bez kože a strukoviny
  • vyvarujte sa konzumácii potravín alebo nápojov s vysokým obsahom cukrov, solí alebo nezdravých tukov
  • obmedzte príjem rafinovaných potravín
  • pite veľa vody

Vyskúšajte tieto potraviny

Všeobecne zdravá strava je síce základom, no v súvislosti s ňou stoja za zmienku aj konkrétne potraviny, ktoré pomáhajú regenerovať pečeň. Sú nimi:

  • cesnak, grep, mrkva, cvikla, zelená listová zelenina, zelený čaj, avokádo, jablká, olivový olej, brokolica, karfiol, citróny, vlašské orechy, kapusta, kurkuma

Tip na záver: Pestrec mariánsky

No a na záver nemožno opomenúť ani Pestrec mariánsky. Táto zázračná bylina vám nielenže pomôže udržať vašu pečeň funkčnou a zdravou, no ešte k tomu prispeje aj k regenerovaniu pečeňových buniek, tvorbe žlči a znižovaniu hladiny cukru a cholesterolu v krvi.

 

Použité zdroje

(1) Jill Seladi-Schulman (Healthline): How to Rest and Reboot Your Liver – https://www.healthline.com/health/liver-rest

(2) Jacquelyn J. Maher: Exploring Alcohol’s Effects on Liver Function – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6826796/

 

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.