Medzi najčastejšie symptómy vyhorenia patrí únava a strata kontroly. Týka sa aj vás? – Omladnut.sk

Medzi najčastejšie symptómy vyhorenia patrí únava a strata kontroly. Týka sa aj vás?

únava patrí medzi symptómy vyhorenia

Určite ste už počuli o syndróme vyhorenia. Ohrozuje ľudí, ktorí dlhodobo podávajú vysoký výkon v práci a častokrát sa mylne zamieňa so stresom. Narozdiel od stresu, vyhorenie je závažný psychický stav, ktorý môže dlhodobo ovplyvniť vašu prácu aj vaše zdravie. Ako ho však rozoznať? Toto sú najčastejšie symptómy vyhorenia.

Vyhorenie nie je len o strese

Pravdou je, že stres môže zažívať každý. Existuje mnoho účinných metód ako sa s ním popasovať a zvládnuť stresové situácie. Na druhú stranu je však vyhorenie závažnejšie. Objavuje sa u ľudí, ktorí priorituzujú svoju prácu a vášnivo sa ženú za splnením svojich cieľov. To neznie tak negatívne, že?

Pokiaľ však človek nepozná mieru, môže sa stať, že bude pracovať nad svoje sily. Intenzívne pracovné nasadenie, vysoké osobné ciele a odhodlanie ich dosiahnuť bez ohľadu na následky častokrát vedú k vyhoreniu. Taký čas sa človek cíti unavený, častokrát sa správa agresívne, stráca chuť do života, je plný beznádeje. Najčastejšie ohrozuje vyhorenie profesie, ktoré pracujú s ľuďmi, môže to byť reakcia na dlhodobý pracovný stres (napríklad kvôli neempatickému šéfovi) a symptómy vyhorenia sú nielen psychické, ale aj sociálne či dokonca fyzické. Pôvodne ho definovali ako stav únavy a frustrácie, ktorý spôsobilo úplné oddanie sa práci či vzťahu bez splnenia očakávaní.

žena prejavuje symptómy vyhorenia

Úspešná podnikateľka a rečníčka o najbežnejších symptómoch vyhorenia

Vanessa Loder sa venuje ženám, ktorým pomáha dosahovať úspech, ktorý je udržateľný. Inšpiruje tisíce žien na celom svete a častokrát otvorene hovorí o tom, že vyhorenie je reálne. Tieto symptómy vyhorenia rozlíšila vo svojej prednáške na TEDx v roku 2013.

  1. Vytratilo sa nadšenie z práce.
  2. Na všetko sa pozeráte negatívne (napriek tomu, že pred pár mesiacmi ste boli preplnení radosťou).
  3. Nevnímate jedlo (mechanický obed, ktorý si nevychutnávate, sa stal pravidelným).
  4. Trpíte nespavosťou (hoci viete, že spánok je pre úspech kľúčový).
  5. Nikdy nemáte dosť času
  6. Cítite neustálu únavu, psychickú aj fyzickú (aj v dni, kedy ste si oddýchli).
  7. Prehnaná sebakritika.
  8. Máte chorľavé obdobie (predovšetkým žalúdočné problémy).
Kedysi s úsmevom a dnes bez radosti? Zmena v postoji voči práci patrí medzi symptómy vyhorenia.

Ako rozlíšiť, že vám hrozí vyhorenie?

Je mnoho malých varovných signálov, ktoré – ak si ich všimneme včas – môžu vyhoreniu zabrániť. Prvotné symptómy sa zvyčajne týkajú nášho správania a emocionálneho stavu, a naše okolie ovplyvňujú len v malom. Medzi kontrolné otázky patria napríklad tieto:

  • Zdá sa vám, že robíte stále viac práce a prináša vám to stále menej radosti?
  • Máte často chuť najradšej nechať všetko tak?
  • Iné ľudia vám proste idú na nervy?
  • Volíte lieky na upokojenie alebo spánok či pohár vína častejšie než predtým?
  • Trápi vás pocit bezmocnosti, ktorý v nesprávny moment vybuchne (nečakaný krik či plač)?
  • Máte problém s ovládaním hnevu?

Syndróm vyhorenia má niekoľko fáz a jeho vývoj až do poslednej môže trvať niekoľko mesiacov až rokov. Preto je dôležité podchytiť ho čo najskôr. Výsledkom vyhorenia môže byť, že človek sa začne práci vyhýbať, bezdôvodne podá výpoveď, odmieta riešiť existenčné problémy, trápia ho myšlienky na smrť a najmä si nechce priznať, že má psychické problémy. Ak ste sa preto našli v otázkach vyššie, čo najskôr by ste sa mali začať venovať svojmu duševnému zdraviu.

NÁŠ TIP: O duševnom zdraví začali hovoriť aj celebrity. Prečítajte si o kampani, ktorá rozhýbala Slovensko

Doprajte si chvíľu pre seba. Pomôžete tak predchádzať vyhoreniu.

4 fázy vyhorenia

Psychológia rozlišuje rôzne prístupy k vyhoreniu. Jeden z najznámejších ho delí na štvorfázový model, kde každá fáza má svoje príznačné symptómy. Nájdete sa v jednej z nich?

1. Nadšenie z práce vedúce k preťaženiu

Spočiatku to vyzerá nevinne. Práca vám prináša radosť, pociťujete nadšenie a chcete urobiť všetko, čo je vo vašich silách. Čo najviac a čo najlepšie ako sa len dá. S týmto postojom si na seba beriete stále viac práce, začínate cítiť preťaženie a musíte si často brať nadčasy.

2. Emocionálne a fyzické preťaženie

Práce neubúda, cítite stále väčšiu únavu. Objavujú sa pochybnosti, neviete si určiť priority a váš hodnotový rebríček sa vám mení zo dňa na deň. Toto je štádium, kedy sa už odporúča konzultácia s odborníkom, aby ste predišli postupu syndrómu. Avšak najviac typický pre túto fázu je sklon k pochybnostiam a popieraniu. Je to prirodzený spôsob obrany, zapríčiňuje to však neschopnosť priznať si, že niečo nie je v poriadku.

3. Zhoršené ľudské vzťahy

V tejto fáze postupne strácate záujem o ľudí vo vašom okolí. Vytráca sa empatia, ktorú nahrádza nevrlosť, agresivita a neochota. Sprevádza ju tiež netrpezlivosť a nescohpnosť kontrolovať svoje emócie. Zhoršenie vzťahov s inými a cynika sú akousi obranou pred ďalším vyčerpaním. Paradoxne práve pomoc od druhých môže zabrániť ďalšej fáze.

4. Proti všetkým a všetkému

Totálne vyčerpanie je posledným štádiom vyhorenia. Hovoríme tu o psychickom, emocionálnom aj fyzickom kolapse, silnom negativizme a ľahostajnosti. Toto je tá fáza, kedy to už človek nezvláda a kolabuje: pocit prázdna a zúfalstva, znížená imunita, choroby, depresia a stavy úzkosti sú len niektoré z následkov neriešeného vyhorenia.

Dnes mnohí trpia prvou fázou vyhorenia. Dôvodom je rýchla doba, kde sa vyžaduje vysoký výkon. Nestíhame si na sebe ani všímať prvé symptómy vyhorenia, nepohodu, zlú náladu alebo únavu pripisujeme niečomu inému. Tieto signály nám však telo nevysiela náhodou. Je preto dôležité naučiť sa ho počúvať a najmä sa usilovať o životnú rovnováhu: mali by sme vyvážiť náš výkon s našou relaxáciou. Na záver vám preto prinášame niekoľko rád, ako sa vyhoreniu vyhnúť.

Niekoľko rád, ako zabrániť vyhoreniu

  • dodržiavajte zdravý životný štýl: dostatok spánku, aktívny pohyb, vyvážený jedálniček
  • investujte do budovania dobrých vzťahov v práci
  • plánujte múdro: nezabudnite zahŕňať aj oddych a voľný čas
  • venujte sa ovládaniu svojich emócií a cvičte sa v asertivite
  • naučte sa hovoriť nie
  • venujte sa koníčkom, cestujte, zabávajte sa (100 % vášho času nepatrí len práci)
  • vyskúšajte jogu alebo inú formu relaxácie

Máte vo svojom okolí ľudí, ktorí dlhodobo podávajú vysoký pracovný výkon? Pošlite im tento článok, možno im pomôže zabrániť vyhoreniu.