Prirodzená reakcia na stres je útek. Čo tým myslíme? Zvyčajne keď sa cítime vystresované, snažíme sa uniknúť zo situácie, ktorá nám stres spôsobuje. Prirodzene vyhľadávame rekreačné alebo uvoľňujúce aktivity. No podľa najnovších výskumov by mala naša reakcia vyzerať trochu inak.
Z výzvy do výzvy
Nové výskumy hovoria o tom, že najlepším riešením pri strese nie je útek od danej výzvy. Namiesto toho by sme si mali nájsť inú, odlišnú výzvu, na ktorú sa (na istý čas) zameriame. Takouto výzvou môže byť naučenie sa niečoho nového. Vo svojej firme môžete podporiť rozvoj zamestnancov, zlepšiť celkovú atmosféru na pracovisku a vytvárať kultúru vytrvalosti a rastu jednoduchým rozhodnutím: poskytnite vašim zamestnancov (a tiež sebe) priestor a čas na niečo nové.
Jedna štúdia nazýva efekt pracovného stresu kontraproduktívnym správaním. Označujú tým agresívne výbuchy alebo neetické konanie, ktoré ohrozuje celú firmu. Rovnaká štúdia tvrdí, že práve učenie sa niečoho nového sa zdá byť najviac efektívnou zbraňou proti takémuto správaniu.
Ďalší výskum dokonca zaradil vzdelávanie medzi top 8 efektívnych stratégií na navrátenie energie a vitality do pracovného tímu. Podobne ako ostatné stratégie, aj vzdelávanie s prácou súvisí – nie je to neproduktívna prestávka, naopak, zamestnancov pomáha pri sústredení práve tým, že mení naše nastavenie mysle.
Vzdelávanie úzko súvisí s vytrvalosťou
V práci to nie je výzva samotná, ktorá by spôsobovala stres. Zvyčajne sú za to zodpovedné emócie a nastavenie našej mysle v súvislosti s danou výzvou. Vzdelávanie nám môže pomôcť zmeniť naše vnímanie výzvy a začať sa na ňu pozerať ako na príležitosť a nie hrozbu. Ako?
Zvyčajne sa stres na pracovisku meria tak, že sa porovná náročnosť pracovnej úlohy so zdrojmi, ktoré majú zamestnanci k dispozícii. Medzi tieto zdroje sa radí aj spôsobilosť zamestnancov. Máte pocit, že máte všetky zručnosti potrebné na dokončenie danej úlohy?
Práve vďaka vzdelávaniu rozvíjame naše zručnosti a tým zvyšujeme našu vlastnú spôsobilosť. Ak sa vzdelávanie stane návykom, postupom času sa zmení aj náš postoj a začneme vnímať našu schopnosť rozvíjať sa a prispôsobovať sa pracovným výzvam. Vytvoríme si tzv. growth mindset a staneme sa vytrvalejšími. Vďaka tomu budeme vnímať úlohy ako príležitosti, prestaname sa ich obávať a v konečnom dôsledku tak zredukujeme pocit stresu.
NÁŠ TIP: Nájdite svoje silné stránky, využijete ich v práci aj súkromí (článok)
Ste manažér alebo team leader? Pomôžte vašim zamestnancom
Rozmýšľate, ako tieto informácie zaviesť do praxe? Skúste začať v malom. Vytvorte pravidelný čas v práci, kedy sa vaši zamestnanci môžu vzdelávať. Môže to byť vo forme workshopov, interne či externe zabezpečených, alebo im môžete tiež poskytnúť priestor a čas na samovzdelávanie.
Nie náhodou patrí dnes medzi obľúbené pracovné benefity aj možnosť sebarozvoju. Efekt vzdelávania na pracovisku ani zďaleka nekončí pri zamestnancov, vyťažiť z toho môže celá firma. Dobrá pracovná atmosféra a schopnosť vyrovnávať sa so stresom by mali byť na zozname priorít všetkých manažérov.
Zdroj: University of Michigan Ross