Vedeli ste, že pitie organickej kávy prospeje aj vášmu zdraviu? – Omladnut.sk

Vedeli ste, že pitie organickej kávy prospeje aj vášmu zdraviu?

Chutná šálka kávy dokáže spríjemniť deň takmer každému z nás. Pitie kávy so sebou prináša mnohé výhody, a to zo spoločenského aj zdravotného hľadiska.

Káva podporuje komunikáciu a spoločenskosť. Vedecké štúdie potvrdzujú, že konzumenti kávy predchádzajú jej pitím mnohým zdravotným rizikám. Poďme spolu preniknúť do sveta tohto voňavého nápoja a pozrieť sa na účinné látky a zdravotné benefity, ktoré so sebou pitie kávy prináša.

Káva je nabitá antioxidantmi a živinami

Káva, to už dávno nie je iba obyčajný kofeínový nápoj. Jej možnosti siahajú tiež ďaleko za hranice raňajkového nápoja. Mnoho ľudí si myslí, že káva je škodlivá, či už kvôli obsahu kofeínu alebo tým, že zanecháva povlak na jazyku alebo dehydruje organizmus. Pokiaľ to však s pitím kávy nebudete preháňať, môžete si ňou, naopak, predĺžiť život. Kvalitná káva so sebou prináša mnohé nutričné benefity priaznivé pre naše telo. Jedným z nich sú antioxidanty.

Káva obsahuje viac ako 200 živín s antioxidačnou aktivitou, čím by mohla predbehnúť aj zelený čaj a niektoré druhy ovocia. Jedna šálka kávy obsahuje tiež vitamíny B, mangán, draslík, fosfor, horčík a ďalšie telu prospešné látky.

Káva môže znížiť riziko cukrovky a ochrániť pečeň

Cukrovkou trpí vo svete takmer 300 miliónov ľudí a toto číslo neustále narastá. Káva dokáže zmierniť príznaky cukrovky 1. typu, ktorú charakterizuje zvýšená hladina cukru v krvi. Viaceré experimentálne a epidemiologické štúdie tiež potvrdili jej priaznivý vplyv pri znižovaní rizika rozvoja diabetu 2. typu. Čistý kofeín v menších dávkach dokáže zrýchliť metabolizmus až o 6 % a zabrániť inzulínovej rezistencii, ktorá stojí za jeho vznikom. Káva totiž zvyšuje aktivitu antioxidačných enzýmov a ovplyvňuje vnímavosť tkanív na účinky inzulínu.

Vedeli ste, že káva vás môže ochrániť aj pred niektorými ochoreniami pečene?

Pečeň je orgán veľmi citlivý na konzumáciu alkoholu a nadmerného množstva cukru. V našom tele vykonáva mnoho dôležitých funkcií. Napriek tomu sú rakovina, cirhóza a stukovatenie pečene ochorenia, ktorými trpí mnoho ľudí. Pri cirhóze dochádza k deštrukcii pečeňového tkaniva, no podľa štúdií môže káva výrazne znížiť riziko cirhózy až o 80 % pri pití 3 šálok za deň, čo zodpovedá primeranému pitiu tohto nápoja.

Kofeín obsiahnutý v káve má pozitívny vplyv na mozog

Kofeín prispieva k vytváraniu niektorých dôležitých substancií v mozgu, a preto už mierne pitie kávy dokáže zlepšiť viaceré mozgové funkcie. Jednou z nich je napríklad skrátenie reakčného času, prehĺbenie procesu spoznávania a predĺženie bdelosti. Ďalšou dôležitou funkciou mozgu, ktorá sa dá zlepšiť pitím kávy, je pamäť. Vďaka stimulačnému efektu pitím kávy stúpa hladina energie, mozog reaguje rýchlejšie a zlepšuje sa tiež nálada. Káva je preto skvelým prírodným nápojom na každodenné povzbudenie.

Káva znižuje riziko rozvoja Alzheimerovej a Parkinsonovej choroby

Kofeín v káve pôsobí pozitívne nielen na výkonnosť pamäte, ale pravdepodobne dokáže tiež predchádzať stavu nazývanému amyloidóza, ktorý stojí za rozvojom dvoch obávaných neurovegetatívnych chorôb, a to je Alzheimer a Parkinson. Kofeín totiž znižuje tvorbu beta-amyloidu v mozgu. Do budúcna sa preto predpokladá aj jeho využívanie v klinickej praxi, čomu predchádzajú rôzne štúdie.

Pitím kávy si navyše zlepšíte fyzickú výkonnosť a spálite viac tukov

Či už sa venujete športu a fyzickej aktivite, alebo nie, pitie jednej až dvoch šálok kávy za deň zrýchľuje metabolizmus v rozmedzí 10 až 20 %. Káva mierne potláča apetít, nie síce na dlhý čas, ale aj týmto spôsobom môže prispieť k udržaniu alebo úprave váhy. Vďaka svižnejšiemu metabolizmu totiž trávenie prebieha bez ťažkostí.

Vychutnajte si svoju šálku kávy

Neviete si predstaviť ráno bez tohto voňavého nápoja? Vychutnajte si ho bez obáv o svoje zdravie. Na to, aby ste z kávy vyťažili tie najlepšie vlastnosti, je vhodné zameriavať sa na jej kvalitu, spôsob spracovania a tiež samotnú prípravu. Vaša šálka kávy by mala byť nielen chutná, ale aj funkčná. Podobne ako pri iných potravinách platí, že nie je káva ako káva.

Veľa spomínaných výhod je spojených s obsiahnutým kofeínom v káve, takže ich nezískate, ak si dáte kávu bez kofeínu. Vyhýbať by ste sa tiež mali rôznym náhradám kávy, ktoré so zdraviu prospešnými látkami v káve nemajú mnoho spoločného. Účinky a nutričný obsah znížite aj pridávaním mlieka a sladidiel.

Aby ste získali maximum, skúste sa zamerať na organickú kávu, ktorá pochádza z kvalitného zdroja. Organická káva sa pestuje v prírodných podmienkach bez použitia pesticídov a umelých prísad. Už tým je oslobodená od neduhov, ktoré ponúka bežná káva. Uvarte si šálku svojej obľúbenej kávy s vedomím, že blahodarne na vás pôsobí. A servírovaním chutnej a kvalitnej kávy určite potešíte aj návštevu, ktorá k vám zavíta.