Chudnutie nie je len sezónna záležitosť! 10 tipov ako jesť zdravo po celý rok – Omladnut.sk

Chudnutie nie je len sezónna záležitosť! 10 tipov ako jesť zdravo po celý rok

zdravý jedálniček po celý rok

Ste každý rok otrokom nezmyselných diét? Spoznajte raz a navždy zásady správneho stravovania a chudnutie už viac nebude strašiakom, ktorý vás počas leta sprevádza.

Blíži sa dovolenková sezóna, kedy plavky odhalia všetky prehrešky, ktorých sme sa na svojom tele počas zimy dopustili. Krásne telo je nepochybne snom každej ženy, preto tak rady a rýchlo podľahneme „zaručeným“ diétam. Tie však najčastejšie vedú len k vystresovaniu organizmu a z dlhodobého hľadiska nemajú na peknú postavu žiaden dopad. Osvojte si namiesto toho 10 trikov, vďaka ktorým bude chudnutie jednoduchšie a zdravšie zároveň.

1. Viac zeleniny a ovocia

To čo nám rodičia nahovárali od malička je skutočne pravda. Zelenina a ovocie sú pre naše zdravie extrémne dôležité a mali by tvoriť prevažnú časť nášho jedálnička. Potravinová pyramída odporúča celkom 8 kúskov ovocia a zeleniny denne. Nemusíte ich však počítať. Skúste namiesto toho pridať zeleninu a ovocie do každého jedla, ktoré počas dňa skonzumujete. Ráno k vločkám primiešajte banán, na desiatu jablko, k obedu zakomponujte paradajky a podobne. Ďalšie jednoduché pravidlo je 50%, ktoré hovorí, že približne polovica z vášho pokrmu by mala byť zložená z ovocia či zeleniny. Nielen, že je zelenina a ovocie bohatá na množstvo vitamínov, ale má v priemere 3-4 krát menej kalórií ako akékoľvek iné jedlo na tanieri, preto zaručí aj úbytok váhy.

2. Minimalizujte sladené nápoje

O tom, že v lete treba prijímať viac tekutín niet pochýb. Zabudnite však na sladené kolové nápoje, džúsy či limonády plné cukru, ktoré majú takmer nulovú nutričnú hodnotu a nadbytok kalórií. Zradné môžu byť dokonca i smoothies a ovočné šťavy, ktoré sú síce zdravšie ako sladené limonády, no odborníci na výživu odporúčajú ovocie jesť radšej v surovom stave, kedy si zachová najviac vlákniny, ktorá telo nasýti. Najlepšou voľbou je samozrejme čistá voda, no nič nepokazíte ani ak budete počas dňa popíjať nesladený ovocný čaj.

3. Jedzte viac vlákniny

Ako spomíname vyššia, vláknina je výborný spôsob ako telo na dlhšou dobu zasýtiť. Okrem toho účinne pomáha pri chudnutí a znižuje riziko rakoviny. Jednoduchý spôsob ako do stravy zaradiť viac vlákniny, je vymeniť klasický biely chlieb za celozrnnú variantu. Pri kúpe sa vždy presvedčte, že celozrnná múka tvorí zložku číslo jeden.

vláknina telo zasýti

4. Vyberajte prírodné potraviny

Ak chcete žiť naozaj zdravšie vymeňte spracované potraviny za tie prírodné v takej miere, ako sa to len dá. Príjem potravín bez pridaných látok alebo minimálne spracovaných potravín, ako napríklad chudé mäso, celozrnné potraviny, ovocie, zelenina, vám zaručia, že nebudete svoje telo zaplavovať nadmerným množstvom chemických látok. Nielen, že bude vaše telo čistejšie, doprajete mu i viac prospešných látok. Štúdie ukazujú, že organické potraviny obsahujú vyšší podiel živín a antioxidantov.

5. Nakupujte s rozumom

Marketingové pôsobenie niektorých značiek je skutočne silné a tak v obchode častokrát nakúpime nezdravé potraviny, ktoré nás zlákali svojim obalom. Zabudnite na všetky fit názvy a preštudujte si radšej pozorne, čo daná potravina obsahuje. Za drvivou väčšinou výrobkov sa skrýva veľké množstvo cukru, nasýtených tukov alebo sodíka. Na obaloch namiesto toho hľadajte: žiaden alebo nízky podiel nasýtených tukov, nízky obsah sodíka a vysoký podiel vlákniny.

6. Jedlá nabité živinami

Skvelým príkladom na dokonalé, živinami nabité jedlo je avokádové guacamole. Je lahodné, rýchle a obsahuje zároveň lykopén, bojujúci proti rakovine a imunitu podporujúci beta-karotén. Ku jedlám, ktoré sú známe svojimi super schopnosťami patrí aj brokolica, čučoriedky, losos, vlašské orechy a dokonca i tmavá čokoláda. Ak takéto vzácne potraviny navyše skombinujete, zdravé prínosy sa ešte zvýšia.

zdravé potraviny

7. Rozlúčte sa s cukrom

Sušienky, koláče, keksíky! Zrejme vám nemusíme pripomínať, že našej postave no ani zdraviu nerobia veľmi dobre. Cukor, najjednoduchšia forma sacharidov navyše v tele spôsobuje návykový cyklus, zvyšovanie a náhle klesanie hladiny cukru v krvi, ktoré má za následok ešte častejšie vyjedanie chladničky. Cukor má nielen že vysoký obsah kalórií, ale i žalostne malé množstvo živín. Dajte zbohom sladkostiam a zvoľte namiesto toho sladké ovocie alebo orechy. Na začiatku bude takýto detox od cukru určite náročný, no rozdiel na vašej postave vás milo prekvapí.

NÁŠ TIP: Účinný detox od cukru, ktorý vás zbaví sladkej závislosti.

8. Zdravé snacky

Ak pociťujete medzi hlavnými jedlami hlad nič nepokazíte, ak si občas zobnete niečo malé. Dávajte si však pozor na to, čo to bude. Namiesto sušienok zvoľte napríklad čerstvé ovocie, biely jogurt alebo tvaroh s medom. Siahnuť môžete i po zdravej tyčinke alebo orechoch. Orechy sú pre organizmus veľmi zdravé, obsahujú však veľké množstvo tukov. Odhadom môžete denne skonzumovať asi hrsť orechov.

9. Na veľkosti záleží

Ak hovoríme o jedle, na veľkosti skutočne záleží a pri chudnutí je veľmi dôležitá. Nemusíte si jedlo vážiť ani otrocky počítať, pre lepšiu orientáciu, jedna porcia jedla by mala byť zložená približne takto:

Škrob (napr. cestoviny, zemiaky, ryža a obilniny): veľkosť päste

Bielkoviny (napr. mäso alebo tofu): veľkosť dvoch dlaní

Ovocie: veľkosť tenisovej loptičky

Zelenina: veľkosť päste

Zároveň tiež pripomíname pravidelnosť, na ktorú by ste pri stravovaní nemali zabúdať. Výskumy ukazujú, že ľudia, ktorí jedia pravidelne a podľa svojho režimu majú tendenciu jesť v priemere o 80 kalórií denne menej, ako ľudia, ktorí jedia nepravidelne a niektoré jedlá vynechávajú.

chudnutie zdravé snacky

10. Občas si doprajte

Ak sa chcete vo svojom tele naozaj dlhodobo cítiť zdravo, nemali by ste si nič striktne zakazovať. Samozrejmosť je voľba zdravšej voľby, ale ak máte napríklad stretnutie s priateľmi, pokojne si doprajte to, na čo máte chuť. Je dokonca dokázané, že ak si z času na čas na verejnosti vychutnáte koláč, s ktorým sa napríklad podelíte s priateľom, doma budete mať menšiu chuť po večeroch vyjedať sladkosti.

A ako sa na plavkovú sezónnu pripravujete vy? Preferujete rýchle diéty alebo máte svoj jedálniček, ktorého sa držíte počas celého roka?