Denný alebo nočný proteín? Dajte svojmu telu to, čo potrebuje – Omladnut.sk

Denný alebo nočný proteín? Dajte svojmu telu to, čo potrebuje

man-461195_1280

Proteíny (bielkoviny) sú pre správne fungovanie ľudského tela nevyhnutné. Sú nenahraditeľné pri produkcii hormónov, enzýmov alebo rôznych protilátok a ak ich nemáme dostatok, nefungujeme tak, ako by sme mali. Pri zvýšenej telesnej aktivite platí priama úmera – čím viac cvičenia, tým by mal byť príjem proteínov vyšší. Nie je však proteín ako proteín.

Srvátkový proteín

Srvátka bola spočiatku považovaná za odpad, ktorý vzniká pri výrobe syra. Dnes je však najčastejšie používanou surovinou na výrobu proteínov pre športovcov, pretože má vysokú biologickú hodnotu. Srvátka je rýchlo stráviteľná, preto sa odporúča konzumovať ju bezprostredne pred cvičením. Podľa technológie, akou je spracovávaná, rozlišujeme rôzne druhy srvátkových proteínov – izolát ako najčistejšia forma, a koncentrát, ktorý je oproti izolátu lacnejší a obsahuje viac tuku a laktózy.

Micelárny kazeínový proteín (nočný proteín)

Kazeín je najznámejší proteín s pomalým uvoľňovaním, vďaka čomu sa využíva ako nočný proteín. Nočné proteíny slúžia najmä na regeneráciu organizmu po cvičení. Ak totiž ľudské telo pri nočnej regenerácii nemá dostatok živín, začne odbúravať vlastnú hmotu, pričom najprv odchádza svalová a až potom tuková. Kazeínový proteín zabraňuje nežiadúcemu úbytku svalovej hmoty, má silný anabolický účinok a telu zabezpečuje pozitívnu dusíkovú bilanciu.

Vaječný proteín

Vaječný albumín je proteín získavaný z vaječných bielkov. Má vyšší obsah esenciálnych aminokyselín, vďaka čomu má najvyššiu využiteľnosť pre náš organizmus. Vaječné proteíny sú vhodné najmä pre ľudí, ktorí trpia laktózovou intoleranciou alebo alergiou na lepok. Po kazeíne je druhým najpomalším proteínom, preto je tiež možné konzumovať ho pred spaním na zabezpečenie správnej výživy pre nočnú regeneráciu tela. Keďže je tento proteín extrahovaný z čistých bielkov, neobsahuje žiadne tuky, cukry alebo cholesterol, preto sa často používa aj pri redukčných diétach.

Sójový proteín

Tento proteín je najčastejšie používaný ľuďmi s rôznymi tráviacimi intoleranciami a tiež vegetariánami. Nie je taký efektívny ako kazeínový alebo srvátkový proteín získavaný zo živočíšnych produktov, avšak pozitívne vplýva na cholesterol a krvný tlak. Nie je vhodný na dlhodobé užívanie u mužov kvôli jeho estrogénnym účinkom. Vyznačuje sa priaznivou cenou, priemerným aminokyselinovým profilom a rýchlym vstrebávaním.

Hovädzí proteín

Je vyrábaný z hovädzieho mäsa a je veľmi populárny najmä u kulturistov s extrémne vysokou telesnou aktivitou. Má veľmi vysoký podiel bielkovín, neobsahuje lepok, laktózu, sóju ani iné alergény. V tomto proteíne sú zachované všetky minerály a vitamíny z hovädzieho mäsa.

Ryžový proteín

Ryžový proteín je ideálny pre vegánov a vegetariánov, ktorí navyše trpia alergiou na sóju, lepok alebo laktózu. Je známy tým, že nezakysľuje organizmus, pričom je jeho zloženie aminokyselín najbližšie k srvátkovému proteínu. Má vysoký obsah bielkovín a vďaka tomu, že je rýchlo vstrebateľný, ho možno konzumovať ihneď po cvičení. Ryžový proteín je tiež vhodný pre ľudí preferujúcich raw stravu, pretože sa vyrába pri nízkych teplotách.

Konopný proteín

Konopný proteín je vyrábaný z konopných semienok a je považovaný za najlepší proteín získavaný z rastlinnej ríše. Okrem vysokého obsahu aminokyselín je známy aj svojím detoxikačným účinkom. Je považovaný za kompletný proteín, vďaka čomu je najpodobnejší živočíšnym proteínom. Má nižší obsah bielkovín a je vhodný pre vegetariánov a vegánov.