Dámy, zbystrite pozornosť: Toto sa v skutočnosti stane s vašim telom po 40-ke – Omladnut.sk

Dámy, zbystrite pozornosť: Toto sa v skutočnosti stane s vašim telom po 40-ke

žena po 40-ke

Ste už po 40-ke? Vôbec to nemusí byť dôvod na zúfanie. Aj život po štyridsiatke prináša svoje radosti. Múdra žena raz povedala: to najlepšie ešte len prichádza! Je dobré sa však pripraviť na rôzne zmeny, ktorými si prejde vaše telo…

Čo sa deje s telom ženy po 40-ke?

Každú dekádu v našom živote môžeme označiť za istý míľnik. 10-, 20-, 30-ročné ženy si ale ubehnutú dekádu možno neuvedomia až tak, ako štyridsiatničky. Môže za to jedna radikálna zmena v našom tele: estrogén.

Dobre známy hormón sa po 40-ke začne správať nepredvídateľne: množstvo estrogénu v tele je kolísavé a táto zmena spustí lavínu ďalších zmien, ktoré vplývajú na našu náladu, na náš výzor a v neposlednom rade aj na naše zdravie.

Prvé zmeny badáme v nepravidelnom a zmenenom menštruačnom cykle. Je silnejší alebo slabší, dlhší či kratší, s istotou je však iný než dlhé roky býval. Výsledkom tohto je, že je po štyridsiatke ťažšie otehotnieť. Nie je to však len o ťažkostiach s plodnosťou: mnohým ženám, ktorým sa podarí otehotnieť, hrozí rad komplikácií, ktoré sa týkajú ich vlastného zdravia ako aj zdravia bábätka.

Hormonálne zmeny prinášajú ďalšie nepríjemné vedľajšie účinky, akými sú nespavosť, závrate alebo návaly tepla a zmena libida.

Tentokrát sa nechceme venovať zjavným zmenám, o ktorých sa v ženských magazínoch hovorí často, akými sú napríklad vrásky, šediny a iné známky startnutia. Namiesto toho sa budeme detailne venovať najmä zmenám, ktoré sa týkajú:

  • zmien metabolizmu (priberanie, kalorický príjem) a
  • zvýšenému riziku rozličných ochorení (rednutie kostí, rakovina prsníka a ďalšie).

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Shilan Amjadi (@beautybyshilan),

Prečo sa po 40-ke priberá?

Štyridsiatka nie je magický prah, po ktorého prekročení náhle začneme priberať. V prvom rade to nie je úplne náhle a v druhom rade za to môžu najmä zmeny v našom organizme. Na tie sa vieme vopred pripraviť a nechcenému priberaniu predchádzať (alebo ho aspoň ukočírovať).

V tomto veku už máme svoje návyky, nemali by sme sa však báť skúšať aj nové ingrediencie a kombinácie, pokiaľ ide o náš jedálniček. Väčší pozor si najmä musíme dávať na kalorickú denzitu jedál. Vekom sa prirodzený metabolizmus tela spomaľuje, preto nám postačí aj nižší príjem kalórií denne. Ak však naďalej budeme jesť rovnaké množstvá alebo rovnako veľké kalorické bomby, nadbytok sa v podobe tuku začne rýchlo ukladať, spočiatku na bruchu.

Ako tomu predchádzať?

Pokúste sa porozumieť potrebám vášho tela. Všeobecne platia tieto údaje:

  • množstvo tukov v strave by malo predstavovať cca 1/3 celkového príjmu
  • možstvo proteínu by sa malo pohybovať v rozmedzí 10 – 35 % celkového príjmu
  • potrebujeme približne 20 – 38 g vlákniny denne
  • nesmieme zabúdať na vitamín D a vápnik, ktoré nám pomôžu bojovať voči rednutiu kostí neskôr; odporúčaná dávka je 1000 mg vápnika a 400 – 1000 IU vitamínu D.

Nezabúdajme ani na pravidelný pohyb. Ten nielenže udrží pribúdajúce kilogramy na uzde, ale pomôže celkovej pružnosti a sile a pozitívne vplýva aj na naše duševné zdravie.

žena po štyridsiatke cvičí

Riziko niektorých ochorení stúpa

Nie, vôbec to neznamená, že sa nám telo po 40-ke zosype. Je len treba trochu opatrnejšie pristupovať k lekárskym kontrolám a naozaj aspoň na tú prvú po štyridsiatke ísť, nech vieme, na čom sme.

Odporúčané kontroly pre ženy po štyridsiatke

Najobávanejšou naďalej ostáva rakovina prsníka. Včasné formy rakoviny prsníka sú podľa dokumentov Ligy proti rakovine vo vysokom percente trvale vyliečiteľné. Všeobecne akceptované odporučenia pre včasnú diagnózu sú tieto:

  • samovyšetrenie 1x mesačne
  • vyšetrenie odborným lekárom 1x ročne
  • mamografické vyšetrenie každé dva roky (prvé už môžete absolvovať tesne pred 40-kou)

Ochorenie kostí je riziko, ktorého sa nielen ženy ale ľudia vo všeobecnosti po štyridsiatke začínajú obávať viac. Niektoré druhy liekov alebo prítomnosť osteoropózy v rodine sú predpokladmi, že ňou budete trpieť tiež. Inak tam vysoký predpoklad nie je. Ak si nie ste istá, môžete jednoducho navštíviť špecialistu a nechať sa vyšetriť.

Odporúčame vám overiť si aj diabetes. Hoci tu je množstvo faktorov, najmä genetický predpoklad, životný štýl, pohyb, hmotnosť, typ stravovania a ďalšie, ktoré na to vplývajú, po 40-ke sa odporúča vo všeobecnosti si overiť, ako na tom zdravotne ste. Podľa výsledkov vám už lekár odporučí pravidelné kontroly.

Život ešte len začína

Napriek opatrnosti, ku ktorej vás v článku nabádame, veríme, že život sa nedá deliť len na dekády. Neobávajte sa pribúdajúceho veku, lebo každý vek má svoje výhody. Odrastené deti, poznanie seba samej či finančná sloboda vám vo vyššom veku ponúkajú možnosť venovať sa napríklad vlastnému podnikaniu.

Ak si pri tom budeme strážiť naše telo, ponesie nás ešte na našej životnej ceste ďaleko. A ktovie, možno konečne pocestujete aj do krajín, na ktoré doteraz neostával čas.