5 dôvodov prečo jesť olivy práve teraz – Omladnut.sk

5 dôvodov prečo jesť olivy práve teraz

5 dovodov preco jest olivy prave teraz

Zelené či čierne, olivy sú dôležitou súčasťou správnej životosprávy a starostlivosti o naše telo zvonku i zvnútra. Hoci si ich v našich zemepisných šírkach vo väčšej miere doprajeme hlavne v lete, nemali by z nášho jedálnička zmiznúť ani s nástupom chladnejších dní. Španieli svoje perly, ako sa španielske olivy označujú, milujú celým svojim srdcom. Dobre vedia, že olivy vďaka svojmu zloženiu preventívne pôsobia proti vzniku srdcových ochorení a zároveň znižujú hladinu krvného cholesterolu. A to je len jeden zo siedmych dôvodov, prečo by sa španielske olivy mali stať základom nášho jedálnička počas celého roka. Radí výživová odborníčka, Mgr. Oľga Červenková.

1. Zdroj vitamínov a antioxidantov

S príchodom chladnejšieho počasia ubúda z pultov obchodov čerstvá zelenina a ovocie. Ak hľadáte kvalitné zdroje vitamínov a antioxidantov, siahnite rozhodne po olivách. Antioxidanty pomáhajú spomaliť alebo zabrániť oxidácii iných molekúl. Olivový olej obsahuje vysokú koncentráciu polyfenolov, ktoré majú pozitívne účinky na telo práve vďaka svojim antioxidačným vlastnostiam. Olivy ďalej obsahujú množstvo vitamínov, ako sú napríklad vitamín A, vitamín B, kalcium, zinok, draslík, železo alebo jód, ktoré sú nevyhnutné pre posilnenie imunity a chránia telo pred nadmernou stratou tekutín. Olivy tiež obsahujú širokú škálu minerálnych látok a esenciálnych aminokyselín. Sú významných zdrojom minerálov, prevažne sodíka, ktorý je mimoriadne dôležitý pre ľudí, ktorí radi a aktívne športujú.

2. Trávenie

V lete sa vždy cítime krajší a ľahší. Nášmu tráveniu pomáhajú práve olivy, a to aj vďaka obsahu vlákniny. Klasické stolové olivy obsahujú asi 3% vlákniny. Pomer ligninu a celulózy je vždy nižší než 0,5. Olivy sú teda veľmi dobre stráviteľné – predovšetkým tie kvalitne spracované, ako sú napríklad španielske olivy.

3. Vynikajúca chuť

Počas zimných mesiacov nás to stále viac a viac ťahá sadnúť si pred televízor a tráviť voľné chvíle v teple domova. Samozrejme, s niečím „dobrým“. Španieli si však „mlsanie“ užívajú celoročne – pretože vedia, ako to robiť zdravo. Vynikajúce španielske olivy majú nízky obsah kalórií, a to predovšetkým v porovnaní s našimi klasickými pochutinami. 100 g olív zodpovedá iba 150 kalóriám.

Takže pokiaľ si k vínu, pivu alebo len tak, k posedeniu pri televízii dáte olivy, budete robiť pre svoje zdravie viac, ako keby ste si dali kalorické zemiakové lupienky (546 cal), oriešky (600 cal) alebo čokoládu (od 500 cal). Pri olivách totiž neplatí, že to, čo je dobré, nie je zdravé, pretože španielske olivy skvele chutia a zároveň chránia vaše zdravie.

Navyše, olivy obsahujú takzvané zdravé tuky. Ich obsah sa pohybuje okolo 20%, pričom väčšinou ide o tuky nenasýtené, teda tie, ktoré telo lepšie spracováva. Najväčšie percentuálne zastúpenie tu má kyselina olejová (77%), ďalej kyselina palmitová, linolová, omega 6, kyselina linolenová a omega 3. Konzumácia olív sa tak odporúča aj počas redukčných diét, ak neexistuje ďalšie zdravotné obmedzenie.

4. Veľa možností na varenie

Olivy majú fantáziu. Pri varení dokážu uspokojiť všetky štyri základné chute a tak vyhovieť každému z nás. Sú sladké, slané, horké i kyslé. Táto vlastnosť z nich robí neuveriteľne všestrannú ingredienciu pri varení, na čo by žiadna dobrá gazdinka nemala zabúdať. Navyše, doslova za pár sekúnd s nimi vykúzlite vynikajúce pohostenie pre nečakanú návštevu alebo hladné krky vo vašej domácnosti. Olivy možno využiť od drobných snackov cez šaláty, pizze, rizotá, cestoviny, omáčky, ryby, mäsá až po dezerty. Pokojne ich pridajte do aperitívu pred večerou, do šalátovej zálievky či použite ako ozdobu taniera.

5. Variabilita

Stolové olivy sú na druhej úrovni potravinovej pyramídy spolu s ovocím a zeleninou. Sú nevyhnutnou súčasťou stredomorskej stravy, patriacej k najzdravším na svete. Mimoriadne vhodné sú aj ako súčasť jedál, kde môžu zdravým spôsobom nahradiť iné, menej cenné tuky. Ide napríklad o tak obľúbené jedlá obsahujúce mäso, mlieko alebo mliečne výrobky. Hoci obsahujú pomerne dosť živočíšneho tuku, práve ten robí pre nás jedlo atraktívnym a mimoriadne chutným. Pokiaľ však dokážeme svoje obľúbené mäsové jedlo pripraviť z menej tučnej suroviny a na jeho dochutenie použijeme práve chuťovo výrazné španielske olivy, prospejete tak nielen chuti výsledného pokrmu, ale predovšetkým sami sebe. Rovnako tak dokážete pripraviť recepty z tučných syrov alebo kyslej smotany. Nechajte španielske olivy obohatiť svoj zaužívaný jedálny lístok. Vaše zdravie vám to vráti niekoľkonásobne. Mgr. Oľga Červenková, výživový poradca.