Prinášame vám kariérne tipy, ktoré vám pomôžu na vašej ceste za úspechom, a to nielen v prípade, že zvažujete podnikanie. Tieto motivačné a povzbudivé rady priamo od úspešných žien vám zvýšia sebavedomie a pomôžu uvedomiť si, že ste šéfka – v hocakej oblasti!
1. Zmeňte slovníček
Zabudnite na slovo „len“. To, čo robíte nie je „len posielanie emailov“, je to posielanie emailov. Nie je to „len opýtanie sa otázky“, je to opýtanie sa otázky.
Slovíčko „len“ poukazuje na nedostatok sebadôvery; vy ša však nemusíte ospravedlňovať za to, že si robíte svoju prácu.
Najmä podnikanie je priestor pre množstvo úspechov ale aj chýb. Ďalšou chybou v slovnej zásobe je spôsob, akým sa označujete. Hovorte o sebe ako o žene, nie dievčati – budete sa tešiť väčšiemu rešpektu zo strany rovesníkov a kolegov.
2. Neospravedlňujte sa za to, že robíte svoju prácu
Naozaj, neospravedlňujte sa za vykonávanie vašich povinností. Myslím tým poznámky ako „Prepáč, že otravujem, potrebujem len XYZ…“
Ak vám má niekto niečo dať, prečo sa ospravedlňovať za to, že si to vypýtate?
Robte to, čo potrebujete, k tomu, aby ste si dokončili svoje úlohy. Ak vás niekto zdržiava, posuňte tento problém šéfovi alebo vyššie.
3. Ale je dobré vedieť, kedy sa máte ospravedlniť
Ak niečo pokazíte, uznajte svoju chybu. Priznajte chybu nadriadenému a povedzte mu, ako sa jej nabudúce vyhne.
Ak budete chybu popierať, vyvoláte dojem, že je to chronický problém a nie jednorázové zlyhanie zamestnanca, ktorý sa môže učiť a rásť.
Navyše vás šéf bude rešpektovať viac, ak budete otvorená a priama. Každý robí chyby – je lepšie mať pomoc hneď od začiatku než sa snažiť chybu napraviť a náhodou spôsobiť ešte väčší problém. Budú si o vás myslieť viac, nie menej.
4. Predstavte sa
Nenechajte sa predstavovať niekým iným. Postavte sa, zatraste rukou a predstavte sa. Takéto stretnutie s dotyčnou osobou zarenozuje oveľa silnejšie. Vďaka tomu bude vašim schopnostiam dôverovať, pretože jej ukazujete, že ste hrdá na to, kým ste.
5. Akékoľvek nevhodné správanie nahláste
NETOLERUJTE žiadne nevhodné správanie alebo diskrimináciu kvôli pohlaviu, veku, rase alebo čomukoľvek inému! Nahláste to, a ak sa s tým nič neurobí, tak v tom prípade to nie je miesto, na ktorom by ste mali chcieť pracovať.
6. Nenasledujte slepo každý príkaz
Pýtajte sa. To, že vás šéf o niečo požiada neznamená, že je v poriadku to urobiť. Ak je vám nepríjemné urobiť to, nerobte to. Avšak je dôležité, aby ste vedeli zdôvodniť, prečo nie. „Necítim sa na to“ stačiť určite nebude. „Chcel, aby som porušila zákon, pretože mu nerozumie“ je oveľa lepšie komunikovaný dôvod.
7. Hospodárte múdro
Dajte svoje financie do poriadku. Napriek dobre platenej práci či vysnívanej perfektnej kariére sa nikdy neposuniete vyššie, ak nebudete mať financie vyrovnané. Vybudujte si rozpočet a plánujte. Je dôležité vedieť, kam vaše peniaze idú (a tiež odkiaľ prichádzajú, najmä v prípade, že pracujete na voľnej nohe).
8. Uschovajte záznamy o osobných úspechoch, zlyhaniach a všetkom dôležitom
Oficiálne dokumenty sú samozrejmosťou: výplatné pásky, zmluvy, pracovná emailová komunikácia atď. Nie je však na škodu zapisovať si aj osobné veci – napríklad si poslať email s konkrétnym úspechom alebo zlyhaním a zaradiť ho do správneho priečinku. Budete mať takto zoznam úspechov po ruke v prípade toho, že sa vás šéf opýta, prečo by mal povýšiť práve vás.
Zároveň vám osobné záznamy poslúžia ako dôkaz v prípade nekorektného jednania zo strany firmy – nadčasy alebo predĺžené stáže či prácu navyše viete zdokladovať a dokázať, a nestane sa, že vám nezaplatia.
9. Nepotopte inú ženu (a vlastne, nikoho)
Pre všetko, čo je sväté, nesabotujte svoje kolegyne. Nenávisť medzi ženami je – prepáčte za výraz – hlúpa. My ženy by sme sa mali podporovať, stáť pri sebe. Pokiaľ pracujete v nepriateľskom kolektíve, rozhliadnite sa po pracoviskách, kde si vás budú vážiť a pristupovať k vám s rešpektom.
Tiež len tak nepostávajte, keď vidíte, že sa k niekomu správajú ako k odpadu. Ak by sa všetci zachovali správne, svet by bol lepší rýchlejšie.
10. Buďte milá
Buďte milá ku každému, koho stretnete vo firme, od upratovačky až po výkonného riaditeľa. Nikdy neviete, koho pomoc budete v budúcnosti potrebovať.
Ďalšia vec, ak idete na pohovor, buďte veľmi milá k ľuďom na recepcii – určite šéfovi povedia, ak ste boli nepríjemná.
11. Nezabúdajte, že žiadna žena nie je pustý ostrov
Je dôležité rozprávať sa s priateľkami a rovesníčkami. Občas sa zdá, že v oblasti ako podnikanie je každá ŠÉFKA samostatná a všetky problémy vyrieši na vlastnú päsť – no len čo sa zdôveríte s problémami svojim kolegom, uvidíte, že sa riešia oveľa jednoduchšie.
Platí to samozrejme aj naopak. Buďte tam pre svoje kolegyne.
Podporujte sa navzájom, verte si, verte v seba navzájom.
Muži pokročili vo svojich kariérach na základe vzájomnej podpory od iných mužov. Robte to isté pre svoje kolegyne v práci – práve táto sieť žien bude veľmi mocnou súčasťou vášho pracovného života.
12. Trasparentnosť pri práci…
… je kľúčová. Hovorte o svojich očakávaniach jasne a pýtajte sa, aké majú očakávania vaši kolegovia. Možno sa vám zdá, že s niektorou kolegyňou si neustále robíte naprieky? Ale keď si sadnete a porozprávate sa o tom, možno zistíte, že obe len pracujete odlišným spôsobom. Ak si budete vedieť v pokoji vysvetliť svoje očakávania, budete môcť spolupracovať lepšie.
13. Oblečte sa pre prácu, ktorú chcete
Pokiaľ sa chystáte na prvý pracovný pohovor po škole, oblečte sa „staršie“, to znamená jednoduchý mejkap, slušne upravené vlasy a profesionálny (nemusí byť trendy) outfit. Toto samozrejme neplatí, pokiaľ chcete pracovať v mladej, hipstersky ladenej firme. No pre mnohé ženy bola pri pohovore – popri kvalifikácii a znalostiach – výhodou práve voľba outfitu, vďaka ktorému nevyzerali ako čerstvé absolventky. Pre šéfa to znamenalo napríklad reprezentatívnosť.
14. Skromnosť je rovnako cenná ako sebavedomie
Buďte sebavedomá, poznajte svoju hodnotu, no buďte tiež skromná. Je dobré, ak sa nebojíte zašpiniť si ruky hoci aj jednoduchými, nie prestížnymi úlohami v tíme a pracovať s rovnakým nasadením, ako váš top manažér. Budú si vás tak pamätať ako pracovitú a skromnú ženu, na ktorú sa dá spoľahnúť.
15. Ale naučte sa povedať nie – existuje hranica
Nepadnite do pasce prijímania úloh, ktoré ani nie sú súčasťou náplne práce. Na pracoviskách je u žien vyššia pravdepodobnosť, že povedia áno, keď ich požiadajú o láskavosť mimo náplne ich práce. No takáto láskavosť môže ľahko prerásť do normy a zrazu budete vždy vy tá, ktorá bude písať zápisnicu/tlačiť dokumenty/variť kávu/čokoľvek. Jednoznačne je skvelé prijímať nové výzvy a byť nápomocná a láskavá. Ale nerobte každého prácu len preto, lebo sa cítite zodpovedná.
Stojte si za svojim. Nedovoľte, aby ste sa kvôli niekomu cítili nepríjemne alebo aby si svoje nálady na vás vybíjali starší kolegovia. Povedať niekomu nie môže byť náročné, ale poznať svoje hranice a byť schopná ich odkomunikovať bude pre vás tá najlepšia možnosť.
16. Uistite sa, že máte život, ktorý vás napĺňa, mimo práce
Majte život aj mimo práce. Aj keď pracujete v podstate celý čas, pomôže vám to mať akúsi rovnováhu. Keď vás práca unavuje, majte niečo, čo vás povzbudí.
Tiež: buďte trošku sebecká. Povedzte: „Nie, idem domov načas!“
17. Pokúste sa ostať pozitívna
Môžete človeka naučiť novej zručnosti, no nikdy ho nenaučíte pozitívnemu postoju. Aj keď si nemyslíte, že máte všetky zručnosti potrebné pre vašu prácu, pamätajte, že každý človek je formovaný na tú pozíciu, žiaden kandidát nie je hneď na začiatku zrelý a pripravený. Silná myseľ a pozitívny, praktický prístup vás posunú ďalej!
18. Pocity a empatia sú v poriadku
Vaši kolegovia sú tiež ľudia. Váš šéf s vami chce tiež vychádzať a byť rešpektovaný. Šéf vášho šéfa možno prechádza ťažkou krízou. Mladík, ktorý vám nosí poštu, možno sníva o kariére spisovateľa alebo právnika.
Nezabudnite, že naše zamestanie, naše povýšenia, naše výplatné pásky nás nedefinujú, neurčujú, kým sme, a že v momente, kedy ľudia odídu z práce, ešte neprestanú existovať. Všetci máme svoje životy, pocity a zápasy. Profesionálny neznamená mŕtvy vo vnútri.
19. Nebojte sa ozvať a nenechajte si skákať do reči
Ľudia častokrát nechcú iných prerušiť, napriek tomu by ste ich mali láskavo napomenúť, že teraz ste na rade vy. Zhlboka sa nadýchnite a potom pevne pokračujte v rozprávaní. Je v poriadku slušne povedať „Prepáčte, ešte rozprávam.“ Neospravedlňujte sa za to, že máte názor alebo že máte čo dodať. Ste múdra, v miestnosti ste, pretože ste kvalifikovaná a to, čo chcete povedať, pomôže tímu.
Nenechajte to, že ste žena, byť dôvodom, pre ktorý nebudete hovoriť. Medzi agresivitou a asertivitou je rozdiel, tomu treba rozumieť. Buďte asertívna, buďte si vedomá toho, čo chcete, a choďte si po to!
20. Ozvite sa – možno budete mať tú správnu odpoveď
Nikto nemá patent na rozum. Nikdy, nikdy nezabudnite, že nikto nevie, čo vlastne robí. Muž alebo žena, riešenia vytvárame po ceste. Možno práve vy budete mať nápad na ďalší skvelý príbeh.
21. Nemusíte každého urobiť šťastným
Dôverujte vlastným schopnostiam a uvedomujte si častý dvojitý meter. Niekto uvidí samostatnú, sebavedomú ženu a povie si, že je to mrcha. Uvidí muža, ktorý sa správa rovnako a nazve ho asertívnym. Namiesto trápenia sa tým, čo si o vás ľudia pomyslia ako o človeku, pracujte naplno, aby ste boli rešpektovaná profesoinálne.
Je možné, že občas budete pracovať s niekým, kto vás nemá rád bez reálneho dôvodu. Prekusnite sa cez to, lebo na takých ľuďoch v konečnom dôsledku nezáleží.
22. Nenechajte sa zastrašovať
Toto platí pre všetkých, nielen pre ženy: Nedovoľte nikomu na pracovisku zastrašovať vás. Ani vášmu šéfovi, ani šéfovi vášho šéfa, ani výkonnému riaditeľovi. Napokon, oni všetci sú len ĽUDIA, tak ako vy! Tiež doma sledujú televíziu v spodnom prádle. Navyše, DOBRÝ šéf na vás nikdy nebude musieť vrieskať alebo vás strápniť, ani keď ste urobili chybu.
23. Neostávajte v zamestnaní, ktoré nenávidíte
Nebojte sa nechať prácu, ktorá vás nebaví. Ak to nefunguje – z hocakého dôvodu – nie je to pre vás. Zlé zamestnanie je asi rovnako hrozné ako zlý vzťah. Jednoducho vám to v živote netreba!
24. Snažte sa nebrať veci osobne
Neberte veci príliš osobne. Ak sa váš nadradený nejako zatvári počas toho, ako rozprávate, nestraťte rozvahu. Možno premýšľa o niečom iritujúcom, čo sa udialo u nich doma – nemusí to mať nič spoločné s vami.
25. Vyhýbajte sa klebetám
Nebuďte súčasťou klubu klebetníkov. V prípade, že budú prepúšťať, práve ľudia, ktorí najviac ohovárajú alebo sa otvorene na firmu sťažujú, odchádajú medzi prvými. Steny majú uši. Ak ste nespokojná s vašou prácou, pošlite životopis do iných firiem bez toho, aby ste očierňovali tú, v ktorej pracujete.
Možno je lákavé dostať sa do pozície, kedy toho viete viac. Ale vyhrabávanie klebiet iba naštrbí dôveru medzi vami a vašimi kolegami, a napokon to môže vytvoriť negatívne pracovné prostredie. A pokiaľ máte problém s kolegom, vyriešte si to priamo s ním alebo choďte za priamym nadradeným. Ak vás niečo v práci vytočilo, vyrozprávajte sa niekomu mimo firmy.
26. Stojte si za svojimi nápadmi
Nevzdávajte sa svojho nápadu v momente, keď ho niekto spochybní. Premyslite si to skôr, než budete súhlasiť s alternatívou – niekedy niekto ponúkne inú možnosť len preto, aby sa zdal byť nápomocným, inokedy to je myslia dobre no je to jednoducho horší nápad, ako ten váš. Najmä ak sú starší alebo je to muž, váš prvotný inštinkt môže byť vzdať sa nápadu. No premýšľajte, je ich nápad naozaj lepší?
27. Pýtajte si viac peňazí, ak si ich zaslúžite
NEBOJTE SA pýtať si zvýšenie platu. Tak veľa žien len čaká na povýšenie. Ale ak ste vo svojej práci dobrá, nehanbite sa, ak chcete túto skutočnosť mať aj finančne ohodnotenú.
Firmy si zvyčajne pomyslia, že vám stačí aj menej, ak nežiadajte o vyšší plat.
Je tiež veľmi dôležité mať dobrú výplatu už keď nastupujete. Nepredpokladajte iba, že sa tam raz dostanete. Po rokoch sú aj tie zvýšenia platu vo väčšine prípadov percentuálne, takže o koľko viac dostávate na začiatku, o toľko viac to bude vdžy.
28. Vlastne, ak niečo potrebujete alebo si niečo zaslúžite, pýtajte si to a bodka
Nečakajte, kým vám všetko donesú na tácke. Ak niečo chcete, choďte si po to. Či už je to vlastné podnikanie, vedenie projektu alebo zvýšenie platu, pretože firme prinášate obrovskú hodnotu, jediná osoba, ktorá váš život riadi, ste VY.
V 99 % prípadov nemáte čo stratiť, no získať môžete veľa.
Pýtajte si to, čo potrebujete. Nový monitor? Prístup k informáciám, ktorý zatiaľ nemáte? Nový softvér? Nekrivkajte a netrápte sa s prácou s nevhodnými materiálmi. Choďte a pýtajte si, čo potrebujete! Nikto iný to nevie, takže o to musíte požiadať.
Najhoršie, čo vám môžu povedať. je „nie“.
29. Buďte otvorená novým možnostiam
Majte vždy aktualizovaný LinkedIn účet a sledujte dianie okolo vás, nikdy neviete, kedy príde ponuka na prácu, ktorá je pre vás vhodnejšia.
Naučte sa každú maličkosť, ktorú sa iní nenaučia alebo si nedajú tú námahu naučiť sa. Ľudia si všímajú tých, ktorí všade, kde prídu, vedia, o čom hovoria a majú všetko potrebné.
Tiež sa nebojte pracovať v oblasti, ktorá nesúvisí s tým, čo ste študovali – môžete si tak vybudovať úžasnú kariéru.
30. Z každej skúsenosti sa môžete niečo naučiť
Stanovte si za cieľ naučiť sa niečo vďaka každej osobe, ktorú v práci stretnete, bez ohľadu na ich pozíciu. Upratovačka si zaslúži rovnakú úctu ako váš šéf.
Pokiaľ ide o líderstvo, od zlých šéfov a manažérov sa dá naučiť rovnako veľa ako od tých dobrých. Zlí lídri vás môžu naučiť všetko o tom, ako sa NEsprávať k ľuďom. Z ich chýb sa môžete naučiť veci, ktoré posilnia váš charakter a vodcovské schopnosti. Je to ťažké (naozaj ťažké!), ale pokúste sa aj z takýchto skúseností vyťažiť maximum.
31. Definujte váš vlastný úspech
Je na vás, čo si zadefinujete ako úspech. Asistentka, podnikateľka, vedúca alebo čokoľvek iné – nenechajte sa zmiasť frázami o prispôsobovaní sa!
32. Nemusíte byť všetko, buďte len sama sebou
Povýšenie na vedúce pozície častokrát prichádza s pokušením prispôsobiť sa tomu, ako by stereotypický šéf mal vyzerať. No práve vaše jedinečné vlastnosti, ako zmysel pre humor alebo empatia, vás dostali tam, kde ste. Nič nie je lepšie ako autenticita a každý človek, ktorý má niečo v hlave, vycíti, kedy nie ste autentická.
Nemusíte byť všetko. Nemusíte byť milý šéf a tvrdý šéf, hlučná a tichá, charizmatická a konzervatívna. Od žien sa akosi očakáva, aby boli všetko naraz a zároveň ani jedno z toho príliš.
Buďte sama sebou. Je mnoho spôsobov, ako byť sa stať šéfkou, ale vy nemusíte byť každá z nich.
Baví vás podnikanie? Akú radu by ste doplnili do článku? Dajte nám vedieť v komentároch!